Hoeveel mg ibuprofen kan je innemen?

Je hebt pillen van 400mg, is het verstandig om 2 tegelijk te nemen? Wat gebeurt er bij te veel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
210.6K

Het beste antwoord

In het algemeen geldt de volgende dosering bij koorts en pijn:
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar:
Startdosering: 400 mg, zo nodig 200-400 mg elke 4-6 uur.

Maximale dosering: 1200 mg per dag.
De tabletten met water innemen, na de maaltijd.

Wanneer je te veel Ibuprofen hebt gebruikt, neem dan onmiddellijk contact op met je arts of apotheker. Symptomen van overdosering kunnen zijn: misselijkheid, maagpijn, braken (bloed) en diarree (bloed), duizeligheid, oogsiddering, ongecontroleerde snelle beweging van het oog en dubbelzien, hoofdpijn en oorsuizen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
800 is geen overdosis, maar meer dan 1200 wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je mag 1200 mg en dat is geen overdosering.
Je mag toch 3x per dag een tablet van 400
Of 6x per dag van 200m.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
600 Mg is altijd op recept via een arts, die wel overwogen heeft gekeken of het samen kan met andere medicatie die je eventueel gebruikt en of er sprake is van risicofactoren, dit gaat dus zeer zeker niet voor iedereen op.

Andere antwoorden (6)

Je mag 1200mg per dag. Toevallig gisteren bij de tandarts geweest, hij zei; indien nodigverdubbel ik de dosis naar 2400 mg!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee!! 800 mg is een overdosis!!

Er staat niet voor niets uitdrukkelijk dat je maar 1 tablet per keer mag nemen en maximaal 3 op een dag.

Alleen een dokter mag Ibuprofen 600 mg. voorschrijven. Dat is bij ernstige pijn.

Je moet met dit middel ook erg uitkijken als je andere medicijnen gebruikt, met name medicijnen voor hart en bloeddruk. Lees goed de voorschriften voordat je zomaar wat inneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bijsluiter staat het gebruiksadvies, lees die bijsluiter en houd je aan de voorgeschreven dosis en manieren frequentie van innemen.

"De meeste symptomen zijn een overmaat van de farmacologische werking van ibuprofen en omvatten buikpijn, misselijkheid, braken, slaperigheid, duizeligheid, hoofdpijn, tinnitus, en nystagmus. Zelden meer ernstige symptomen, zoals gastro-intestinale bloeden, toevallen, metabole acidose, hyperkaliëmie, hypotensie, bradycardie, tachycardie, atriale fibrillatie, coma, leverfunctiestoornissen, acuut nierfalen, cyanose, respiratoire depressie, en hartstilstand gemeld. De ernst van de symptomen varieert met de ingenomen dosis en de verstreken tijd, maar individuele gevoeligheid speelt ook een belangrijke rol."
http://www.news-medical.net/health/Ibuprofen-Toxicology-%28Dutch%29.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maximaal 4 zakjes van 600 mg per dag.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
zakjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruis zit in zakjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraagsteller had het over tabletten, niet over zakjes...
Zie onderstaande vraag. Ik heb er even snel doorheen gelezen en volgens mij beantwoordt dit een groot gedeelte van jouw vragen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/ibuprofen-800-mg-alleen-recept.42296
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ibuprofen zou eigenlijk niet zonder doktersvoorschrift gebruikt mogen worden naar mijn bescheiden mening. Bij kortdurend gebruik, bijvoorbeeld bij gebitsklachten maar ook ter voorbereiding op een een medische ingreep zoals het inbrengen van een spiraaltje, kan het meestal weinig kwaad, tenzij je een gevoelige maag hebt. Dan is een maximale dosis van 2400 mg (op doktersvoorschrift) mogelijk, verdeeld over de dag. Bij zelfzorg is de maximale dosering 1200 mg per dag maar langdurig gebruik kan maagzweren, hoge bloeddruk, lever- en nierschade en beroerte en hartaanval veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, toch nog het juiste antwoord. Ik heb ook wel eens begrepen dat militairen standaard ibuprofen 800 bij zich hebben om te gebruiken in geval van verwonding. Het is natuurlijk typisch een middel voor acute pijnklachten, niet voor langdurig gebruik. Al moet ik trouwens zeggen dat dat (vooral bij zelfzorg) zou moeten gelden voor alle pijnstillers. Als iemand langdurig paracetamol of aspirine gebruikt, is dat ook wel een teken dat er iets mis is waar beter een dokter bij gehaald kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben langzamerhand een stuk voorzichtiger geworden met pijnstillers. Niet alleen NSAID's maar ook paracetamol zijn stukken minder onschuldig dan de vrije verkoop en de veelvuldige adviezen van professionals suggereren.