Dat je ze uitdrogen en dat ze dus vast geplakt blijven op je oog en dat doet enorm veel pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan schade aan je ogen veroorzaken. 's Nachts knipper je niet geregeld met je ogen, dus de lenzen drogen uit en worden niet gereinigd. Daarmee komen er meer bacteriën en aanslag op en dat kan de ogen infecteren.
Amadea
13 jaar geleden
Het is niet verstandig om te gaan slapen met contactlenzen in. Wanneer u in slaap valt met contactlenzen in, dan wordt het hoornvlies geheel afgesloten van de buitenlucht omdat het hoornvlies dan zowel door de contactlens als ook door het ooglid afgedekt wordt. Tijdens het slapen is er geen knipperbeweging die er voor zorgt dat zuurstof via het traanvocht tussen de contactlens en het hoornvlies getransporteerd wordt. Het hoornvlies krijgt in die situatie onvoldoende zuurstof. Dit is schadelijk voor het oog. Meestal zijn de ogen dan rood en pijnlijk bij het ontwaken. Soms zwelt zelfs het bindvlies op. Dan kunnen de contactlenzen zich gemakkelijk vastzuigen aan het oog met allerlei vervelende gevolgen voor het hoornvlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook een paar keer gehad, ik werd wakker met mijn lenzen nog in en dacht dat er een wonder was gebeurd: Ik kon weer zien!!! Maar nee, het kwam door de vergeten lenzen. Mijn oogarts vertelde mij dat het je hoornvlies kan beschadigen, en kan zelfs deels mee getrokken worden als je je lens uit haalt, omdat het te goed vast geplakt zit. Niet direct uithalen dus, eerst een poosje wakker zijn en door het knipperen kan het traanvocht de lensen ietsje weker maken. Dan uit doen, en geef je ogen even rust door een bril op te zetten.