hoe komt het dat je b.v. Jeuk aan je voet hebt terwijl je hele been eraf gerukt is door b.v. een ramp

met ramp bedoel ik b.v.autoongeluk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Dat heet fantoompijn.
Het hersengebied wat correspondeerde met het lichaamsdeel wat er niet meer is, blijft nog jaren geactiveerd en veroorzaakt de jeuk/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is fantoompijn.

Fantoompijn is een pijnsensatie die beleefd wordt als
afkomstig van een geamputeerd lidmaat.

Staat ook op wiki.

Ik heb het namelijk met mijn haar. Ik wil elke keer nog steeds mijn haar goed doen of gewoon mijn handen door mijn haar doen terwijl het meeste inmiddels al verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga niet zeggen dat het fantoompijn is, maar ik zal een poging doen om uit te leggen hoe dat komt...

Je lichaam heeft een 3D geheugen... Als een lidmaat op zijn uiterste stand staat naar boven dan moet het in je beleving naar boven wijzen... Ook al ben je door een frozen shoulder niet in staat naar boven te wijzen, in je ervaring is de uiterste stand naar boven... Dit komt door een 3D beeld dat je hebt van je lichaam...

Als je een hand mist en er is een prikkel die vroeger uit die verdwenen hand-gebied kwam dan voel je dat op precies daar waar niets meer zit...

Dus je beeld blijft, ook al is de actuele hand er niet meer is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix heeft gelijk en er is ook een neurlogische verklaring voor fantoompijn. De zenuwen in het ruggemerg krijgen geen signalen van de uiteinden, maar het hersengebied dat actief betrokken is bij de verwerking van de signalen is nog wel actief. Dit gebied activeert zichzelf en interpreteert het signaal als pijn van de ledematen. Wat waarschijnlijk wel helpt is als eerst de zenuwen worden doorgesneden en pas later het lichaamsdeel (dus net andersom). Het lichaamsdeel is er dan wel, maar de zenuwen geven niets door en het hersengebied zal steeds minder gaan reageren. In de praktijk is dit meestal niet mogelijk.

Dit is heel mooi beschreven in "Een been om op te staan" van Oliver Sachs . Een aanrader voor mensen die met fantoompijnt te maken kregen/ hebben.