Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang mag een onschuldige klier in de lies opgezwollen zijn?

Ik(vrouw, 28 jr. met bovengemiddeld huisartsbezoek) ben na 4 weken met een knobbel in mijn lies naar de huisarts geweest. Zij heeft het ook gevoeld en gezegd dat lymfeklieren lange tijd zonder duidelijke oorzaak opgezwollen kunnen blijven.

Ze heeft gevraagd of ik vaginale klachten had, wat niet het geval is en vervolgens begon ze over de angst voor kwaadaardigheid omdat mijn zusje kanker heeft.

Ik zei dat dat wel mee viel, niet voor niks 4 weken had afgewacht en ik mezelf voor hou dat mijn familie op dat gebied voorlopig z'n portie wel heeft gehad.

Ze heeft verder niet naar andere lichamelijke klachten gevraagd of verteld of ik nog moet terugkomen als de zwelling niet binnen een bepaalde tijd weg is.

Inmiddels zijn we 2,5 week verder en de zwelling(ca. 2,5x1,5cm is voelbaar) zit er nog. Ik ben hier niet gerust op, maar voel een drempel om hiermee naar mijn huisarts te gaan, omdat ik het gevoel heb niet serieus genomen te worden.

Verder heb ik wel een aardig wat vage klachten waarvan ik denk dat die komen door de stressvolle periode waarin ik zit: gewichtsverlies(is nu redelijk stabiel), haaruitval, slecht slapen, veel verkouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om te beginnen. Als je je niet serieus genomen voelt door je huisarts, moet je dat met haar bespreken. De relatie met je huisarts is er een van vertrouwen. Als jij je niet serieus genomen voelt, is dat vertrouwen weg.

Dan, als antwoord op jouw vraag. Opgezwollen lymfeklieren kan best lang aanhouden. Bijna altijd komt dit door een infectie:

Veel mensen maken zich grote zorgen als ze bij zichzelf een vergrote lymfeklier waarnemen omdat ze denken aan lymfeklierkanker of uitzaaiingen van andere kanker. Dit is maar zelden terecht: in het dagelijks leven zijn gezwollen lymfeklieren vrijwel altijd een gevolg van een infectie. Met name gezwollen lymfeklieren in de hals komen bij kinderen zo vaak voor dat het eerder vreemd is als er bij een kind, ook na goed zoeken, niet een is te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding