Wanneer mag je gehechte voet wassen ?

Mijn voet was vrijdag gehecht aan mijn voet. Ik wil graag mijn voet schoonmaken en al dat bloed en vocht weg doen. Maar ik heb gehoord dat het pas mag dat de draadjes eruit zijn is het waar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Meestal duurt het 7 tot 10 dagen eer de hechtingen eruit gaan en pas daarna mag je je voet weer wassen zoals gewoonlijk.

Je kunt het wel rondom de wond voorzichtig met een vochtige doek schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan je gewoon met natte watten rondom schoonmaken, hoor - voor alle zekerheid kan je het water eerst even koken, en een beetje laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat je het niet mag wassen is dat de kans bestaat dat de hechtingen los gaan, de huid week wordt en eventueel kans op infectie van de wond.
Je kan de wond deppen, dus niet wrijven, met een (steriel) gaasje. Daarna droog deppen.
Laat de wond verder drogen aan de lucht, dus niet afdekken met gaas of iets dergelijks.
sowieso als je thuis bent de wond niet bedekken, vind je een litteken niet erg, leg je voet dan lekker in het zonnetje, is goed voor de genezing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deppen doe je met gewoon kraanwater, dat is schoon genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bv op de bank zit kan je prima de pleister eraf halen.
Weet niet of de wond 'draagt' dat betekend dat hij vochtig is, dan is het beter om de pleister er af en toe af te halen om de wond te laten drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee door je wond bloot te stellen aan de lucht vergroot je niet de kans op een infectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je het helemaal niet nat gaan maken biggy! Nelly: hoezo krijg je opeens een litteken als je in de zon gaat zitten? Daarmee insinueer je dat je geen litteken krijgt als je in huis blijft.
Vrijdag gehecht, dat is dus 6 dagen geleden. Je kunt gerust onder de douche met niet te warm stromend water je voet afspoelen hoor. Juist al (geronnen) bloed en vocht is een bron van infectie. Dus alleen maar goed om het weg te spoelen. Geen zeep gebruiken. Daarna de wond voorzichtig droogdeppen met gaasjes en weer verbinden.