Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, dat kan, ik ben het bewijs!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

ja dat kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja hoor en heel sterk zelfs...

Bij roken heb je na 30 minuten ontwenningsverschijnselen, maar bij chocolade veel en veel langer, wel dagen lang...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Althans, er zitten maar zeer weinig stoffen in die een mogelijk verslavend effect kunnen bewerkstelligen. Er wordt wel gedacht dat er door het eten van chocolade endorfines worden aangemaakt. Dat zijn stofjes waar je blij van wordt.

Toegevoegd op 17-06-2009 23:02:19
Je kunt er wel psychisch aan verslaafd raken, net zo als aan andere etenswaren trouwens. Chocolade geeft wel een lekker gevoel en smaak in de mond omdat het precies smelt bij onze lichaamstemperatuur.

Toegevoegd op 17-06-2009 23:26:42
Ik bedoel dus dat het onwaarschijnlijk is dat er écht een medische oorzaak is achter het gevoel van verslaving. Ondanks de aanwezigheid van bepaalde stoffen in de chocolade.

De vraag was of je er net zo verslaafd aan kunt raken als sigaretten. Bij sigaretten speelt de stof nicotine een rol. Die stof is een neurotransmitter en verstoort wel degelijk de normale nicotine concentratie en blokkeert hiermee de receptoren die gevoelig zijn voor nicotine. Daardoor heb je er meer van nodig. Het is wel bekend dat deze vorm van lichamelijke verslaving (aan Nicotine) heel tijdelijk is en dit het minst vervelden effect is van het afkicken. Waarom mensen echt niet makkelijk van roken afkomen komt ook door het psychische aspect.

Het is wel aannemelijk dat je een enorm onbedwingbare trek hebt in chocolade die vormen aanneemt van verslaving. En daar kom je ook niet zo makkelijk van af!

En dan rest er maar één ding: http://choco-321.hyves.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Chocolade is een voedingsmiddel dat beperkte hoeveelheden theobromine, cafeïne en tryptofaan bevat, stoffen die een effect op de hersenen kunnen hebben. Het is echter een misverstand dat chocolade verslavend is. De concentraties van deze stoffen zijn namelijk zodanig laag dat een gemiddeld persoon vele tientallen kilo's pure chocolade op een dag zou moeten eten om ook maar het lichtste effect te ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
jep...schuldig....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik wel, moet de smaak gewoon proeven.
Zou niet verder willen zonder ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat zit dan tussen je oren, net als bij rokers.
Dat heeft niks met de chocolade zelf te maken, want chocolade bevat geen stoffen die verslavend zijn.
Tenzij je elke dag 5 kilo pure chocolade naar binnen werkt...
Jazeker. Je kunt overal verslaafd aan raken denk ik. Verslaving betekent dat je geluksgevoel geheel of gedeeltelijk afhankelijk is van iets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Lichamelijk kun je niet verslaafd raken aan chocolade - althans zo goed als niet. Maar geestelijke verslaving is aan chocolade wel degelijk mogelijk.

Net zoals aan de meeste zaken kun je geestelijk verslaafd raken aan chocolade. Je persoonlijk geluk gaat dan afhangen van het eten daarvan, je hebt problemen met het richten op andere zaken en kan je flink ongelukkig voelen als je de chocolade niet krijgt. In principe is alles op die manier verslavend. Overigens is cannabis ook nauwelijks lichamelijk verslavend, maar alleen geestelijk. Het is de tabak in een joint die verlavend is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
voor zover ik weer wel aan heel veel dingen trouwens
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
'T verschil is dat ze bij sigaretten alle moeite doen om uit te zoeken welke stofjes ze er extra bij de tabak in moeten stoppen om 't zo verslavend mogelijk te maken. Liefst zo dat 't net op 't randje zit en dat de overheden er niet klagen. Dit nog bovenop de stoffen die standaard al verslavend zijn bij tabaksverbranding.

Over chocola heb ik zulke verhalen nog niet gehoord. Verder ken ik niemand die 'aan de chocola' is.
Ik vermoed daarom dat als iemand aan chocola verslaafd kan raken, dat ie genetisch gezien een uitzondering is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, (als je met "je" letterlijk mijn persoontje bedoeld dan he) aan chocolade kan ik niet verslaafd raken... (aan drop wel :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Niet in dezelfde vorm als nicotine en alcohol.
Je kunt er wel erg naar verlangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Aan elke voeding of drank kan men verslaafd geraken. Het ene is al minder schadelijk als het andere maar het blijft een verslaving. Zo ken ik operazangers die elke middag een fles champagne soldaat maakte voor de stembanden los te maken.(!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, maar ik heb eens gehad dat ik enkele maanden geen goede chocolade kon kopen (alleen een soort koetjesrepen waar nauwelijks cacao in zat) en toen ging ik echt enorm naar een reep goede chocolade verlangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
In mijn optiek is verslaving altijd psychisch ; iets geeft je een goed gevoel, en dat wil je blijven doen. Je blijft de ' verkeerde' keus maken, ondanks de consequenties. En hoe harder je mensen vertelt dat ze verslaafd (kunnen) zijn, hoe hoger de drempel om de eigen wil te gebruiken en de behoefte uit te stellen of zelfs helemaal te stoppen met het gebruik. En of het nu heroïne is of chocola, dat maakt op zich niet uit. Het één zal lekkerder voelen dan het andere, en naarmate het van een stof (of daad, zoals gokken ) meer geaccepteerd is dat je er aan 'verslaafd' kunt raken, hoe makkelijker men dat ook voor zichzelf accepteert en de drempel verlaagt. Je kunt dus aan chocola verslaafd raken als je daarvoor 'kiest' , maar je wordt er echt niet serieus afhankelijk van. Je bent feitelijk slaaf van je eigen wil.
Ik weet dat dat zeer omstreden is, dus kom maar op met die minduimpjes, maar voor zover ik het nog niet al wist, ben ik er inmiddels echt van overtuigd dat in de hele verslavingsproblematiek de rol van de eigen wil zwaar, zwaar onderschat wordt. Er is ook behoorlijk voor gelobbied natuurlijk, want er draait inmiddels wel een hele industrie op. Meerdere zelfs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je kan in principe overal verslaafd aan worden. Als je het maar met een bepaalde regelmaat eet/drinkt/rookt wordt het al snel een gewoonte en na een langere tijd uiteindelijk een verslaving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing