Hoe komt dat een slank iemand zichzelf te dik vindt, maar iemand anders die volslanker is dan die persoon weer niet?

Een vriendin van mij is slank, maar heeft vormen, desondanks heeft ze goed figuur waar ze trots op mag wezen. Doch vindt ze zichzelf dik (met namen haar bovenbenen), maar ze vindt haar moeder die erg volslank is dan niet dik.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dit kan door een vertekend zelfbeeld komen. Ik heb ook een vriendin met mooie, vrouwelijke vormen en zij vindt zichzelf ook te dik.
Zelf ben ik 90 kilo afgevallen (Ja, was vroegerr echt een olifant) en heb ook erg veel moeite met mijn nieuw figuur. Ik ken geen enkel vrouw die 100% tevreden is met zichzelf. Terwijl in de praktijk kan het de mannen vaak niets schelen of een vrouw een maatje meer of een cup kleiner heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

zit meestal tussen de oren vrouwen hebbendat vaak dat ze willen afvallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een vertekend zelfbeeld. Misschien ken je het programma 'De naakte waarheid'. Daar worden vrouwen van verschillende posturen naast elkaar gezet en wordt aan de kandidaat gevraagd om tussen de vrouwen te gaan staan waar ze qua lichaamsvolume op denken te lijken. Bijna alle vrouwen schatten zich te dik in. Zo hebben ook vrouwen met anorexia vertekende beelden van zichzelf. Ze zijn broodmager, maar denken van zichzelf dat ze de proporties van een Michelin-mannetje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vrouwen of meisjes erg onzeker zijn en vaak zeggen dat ze te dik zijn, willen ze soms graag van andere horen dat ze dat niet zijn. Dit stelt ze dan weer gerust. Mensen vinden zichzelf pas echt te dik, als ze ook al aan bedenken zijn, wat ze ervoor moeten doen om af te slanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is per persoon verschillend. Je kan niet zeggen hoe het komt dat zij zoiets vind. Wat hierbij uiteraard meespeelt is wat maatschappelijk geaccepteerd is. Vroeger in armere tijden waren dikke mensen aantrekkelijk want dat liet welzijn en 'status' zien. Tegenwoordig met alle media en top model programma's willen meiden steeds dunner worden.

Het heeft dus te maken met haar zelfbeeld.

Ik hoop het genoeg te beantwoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las een jaar terug ergens een artikel hierover. Het blijkt dat de hersenen bij vrouwen het zelfbeeld vervormen. Zie de bron voor het gehele artikel. Ik ben geen wetenschapper, dus de betrouwbaarheid van dit onderzoek kan ik niet bepalen. Maar misschien geeft dit dan antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De een is meer tevreden met zichzelf dan de ander.
Als je lekker in je vel zit met leuke mensen om je heen ben je sneller tevreden denk ik.
Ik heb een vriendin die heel stevig is en daar totaal geen last van heeft, dat straalt ze ook uit.
Zelf heb ik het tegenovergestelde, ik vind mezelf te dun en zou best wat molliger willen zijn maar ook dat heb je niet voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd het gevoel dat als een normaal iemand zegt dat die te dik is, die zelf ook wel weet dat dat helemaal niet zo is, maar het toch zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit tussen de oren!
Ze zeggen het om van andere te horen dat ze dun zijn.