Waarom wordt er geen chronische indicatie afgegeven voor Fysio bij Fibomyalgie terwijl dit de klachten kan verminderen?

Bij Fibromyalgie is het verstandig om zo soepel mogelijke spieren en gewrichten te hebben ivm de pijn, toch wordt deze aandoening niet gezien als chronische indicatie voor Fysiotherapie, dus bij een basisverzekering worden er maar 7 behandelingen vergoedt. Ik vind het totaal niet logisch, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel dingen in de gezondheidszorg zijn niet logisch, dat ben ik helemaal met je eens. Volgens mij is fibromyalgie nog geen officieel erkende aandoening. En als het dat nu wel is dan is dat pas sinds kort, dan willen verzekeringsmaatschappijen eerst op de lange termijn weten of de baten wel hoger zijn dan de kosten. Fysio kost geld, en met behandelingen zijn verzekeringsmaatschappijen niet zo scheutig. Daarbij denk ik dat in de huidige samenleving wordt verwacht dat iedereen een eigen bijdrage levert, dus dat iedereen een deel zelf betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals de Fybromyaldie site aangeeft:

"Echter, geen twee mensen met fibromyalgie zijn hetzelfde. Dit betekent dat ook de behandeling bij iedereen weer anders zal zijn. Vaak is het gewoonweg uitproberen de enige manier om vast te stellen of deze enig effect heeft. "

En dit klopt ook want mijn vader heeft nauwelijks tot eigenlijk geen enkele baat bij fysio. Dit is dus een punt waarmee je je vergoeding lastig krijgt. Het is voor de verzekeringen niet bewezen dat dit altijd helpt dus zit het niet standaard in de vergoedingen.

Wellicht dat je het wel kan regelen met de hulp van je specialist?
Tevens moet je ook vaak nog aanvullend verzekerd zijn om de meerdere behandelingen vergoed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik ben gelukkig aanvullend verzekerd dus ik krijg 27 behandelingen per kalenderjaar vergoed maar vind het een rare zaak. Al die medicijnen die ze maar geven om de pijn misschien te laten verdwijnen en niet werken, dat is dan ook een grote kostenpost want als ik het een week heb geslikt en daar vervolgens 53 pillen van moet teruggeven omdat het niet werkt, die worden vernietigd!
Ik zeg, blijft vreemd allemaal, je betaalt je scheel (ik betaal 139 euro p/m) en wat krijg je ervoor terug?
Iig, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel het zorgstelsel is vreemd op dit moment, zeker met die goedkope medicijnen. Ik en mijn vriendin zijn beide chronisch ziek, twee verschillende aandoeningen, en hebben zeer slechte ervaringen met de goedkope medicijnen van het merk Sandoz, zelfs extra medicijnen om de bijwerkingen op te heffen. Terwijl medicijnen van een goed merk voor ons allebei wel goed, of op ze minst veel beter, werken. Uiteindelijk zijn duurdere medicijnen beter voor onze gezondheid EN goedkoper omdat we er minder van gebruiken EN geen extra medicijnen voor de bijwerkingen hoeven.
Wel moet de apotheek ze vaak apart bestellen, maar dat is niet onze zorg. Simpelweg een merknaam van onze specialist op het recept en voila, je krijgt wat beters. Het blijft wel een continu gevecht zoals het er nu naar uitziet voor ons chronische pechvogeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, daar hebben jullie gelijk in, en als het aan mij ligt is dat een van de volgendde dinge ndie ze aanpakken, maar dat de ene kromme situatie bestaat, wil natuurlijk niet zeggen dat de andere situatie dan ook maar krom moet.... Overigens krijg je van nieuwe medicijnen tegenwoordig altijd eerst nog maar voor een week mee, om inderdaad die kosten te besparen las het niet het juiste middel is. Dat was vroeger gerust 3 maanden. Wat krijg je er voor terug vind ik een moeilijke vraag. Voor dat geld (althans de basispremie) worden namelijk wel alle strikt noodzakelijke medische kosten vergoed, en die zijn niet mals. Als je zelf de noodzakelijk dokters en medicijnen zou moeten betalen, was je vermoedelijk al duurder uit dan dat. Slechts voor wie nooit ziek is, is de premie hoog. Maar dankzij hun deelname houden we het voor iedereen betaalbaar. Ik ben voor alle maatregelen die de kosten kunnen drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, jij hebt weer gelijk in het feit over de kosten die je zelf zou moeten betalen wanneer het allemaal niet in de basisverzekering zou zitten, achteraf mag ik ook helemaal niet klagen want aan mij kunnen ze never nooit meer iets verdienen. Heb al behandelingen voor drie mensenlevens gehad, als je het zou omrekenen. Maar goed, het zit waarschijnlijk in de mens om te klagen dus vandaar ook mijn vraag.
Omdat fibromyalgie net als veel andere bewegingsklachten, zoals ook veel RSI- gerelateerde klachten, vaak sterk verbetert door goed te letten op je bewegingen en de juiste oefeningen te doen.
Die zeven sessies bij de fysiotherapeut zijn in de regel meer dan voldoende om te leren welke bewegingen je wel en niet moet maken / vermijden en welke oefeningen je wanneer en hoe vaak moet doen. Daarna wordt je -terecht- geacht zelf de regie over te nemen en te zorgen dat je klachten tot een minimum beperkt blijven. Heel logisch. Het is geen sportschool.

Chronische fysiotherapie is bijvoorbeeld voor mensen die om welke reden dan ook zelf bepaalde oefeningen niet kunnen doen of steeds nieuwe dingen moeten leren omdat de ziekte een progressief verloop heeft. Voor de meeste aandoeningen echter, is tussen de vier en zeven sessies ruim voldoende om een nieuwe leef- of bewegstijl aan te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Marleen, dank je wel. Ik snap wat je bedoelt maar kijk even naar mijn reactie op het antwoord van Beerg....