Hoe kom ik af van steeds terugkerende nare herinneringen?

Gebeurtenissen die ik als kind zijnde heb meegemaakt keren vaak terug, zonder dat ik er bewust over nadenk. Het kan plotseling opkomen, of bij bepaalde voorwerpen of muziek die me aan die tijd terug herinnert. Hierbij krijg ik het angstige,boze gevoel weer terug dat ik toen had en kan ik zo in tranen uitbarsten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je nare herinneringen hevig zijn, dan is het misschien verstandig om naar een psycholoog te gaan en niet op eigen houtje te gaan experimenteren. Zeker als het om 1 of meer trauma's gaat. Naast de Emdr, wat Maeve terecht als antwoord gaf, zijn er nog andere therapieën mogelijk bij een psycholoog, om aan trauma's te werken. Bijvoorbeeld Cognitieve therapie, Schematherapie en Exposure. Bij de laatste vorm wordt je, geheel begeleid door de therapeut uiteraard, blootgesteld aan het trauma, waardoor je het kunt gaan verwerken. In ieder geval is het verstandig eerst naar de huisarts te gaan en je problemen daar te bespreken. Mocht deze besluiten je door te verwijzen, dan heb je een brief nodig.

Ga naar de huisarts en leg het uit. Misschien is een EMDR-behandeling iets voor je. Dat is vrij nieuw en erg effectief bij dit soort problemen. Zie ook de link.

Bronnen:
http://www.emdr.nl/indexdonker2010.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100