Wat is nou eigenlijk een "schoot"?

welk lichaamsdeel behoort tot deze benaming? We zeggen het zo vaak en denken er eigenlijk helemaal niet bij na wat nou eigenlijk precies je "schoot" is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zoals zo vaak heeft het woord verschillende betekenissen:

schoot =
1 De bovenkant van de dijen van iemand die zit.
De `schoot` is de hoek tussen de romp en de dijen bij een zittend persoon. Gaat men bij iemand op schoot zitten, dan zit men feitelijk op de dijen van het zittende persoon in de genoemde hoek. Bewerkt men een werkstuk op schoot, dan kan men de schoot beschermen met een voorschoot.

2 Baarmoeder.

3 Lijn, aan de benedenhoek (de schoothoek) van een zeil bevestigd om het zeil mee in de wind te richten.

4 Het toponiem Schoot verwijst naar een in laagland uitspringende hoge hoek land. Wat betreft het Veldhovense Schoot gaat het daarbij waarschijnlijk om een hoge dekzandrug ten noorden van het beekje de Gender. In de Middeleeuwen lag er een boerderij bij Schoot die belastingplichtig was aan de Abdij van Ech

5 Schoten zijn de delen van een slot waarmee de deur daadwerkelijk gesloten kan worden. Een dagschoot is het onderdeel dat naar binnen gaat als de deurkruk naar beneden wordt bewogen. Een nachtschoot is het onderdeel dat met de sleutel of een draaiknop naar buiten gebracht wordt (de deur staat `op het nachtslot`).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de bovenkant van je bovenbenen als je zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baarmoeder en omgeving.

Een kind in haar schoot dragen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het touw waarmee je op een zeilboot de zeilen aanhaalt of viert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het lichaamsdeel schoot is volgens mij het onderste gedeelte van het "lijf" samen met de bovenbenen.