Mag je bij de medicatie ritalin wiet gebruiken?

Ik slik 3x per dag ritalin, nou vraag ik me af erbij mag blowen of in de avond. Er staat niks in de bijsluiter omtrent soft drugs gebruik in combinatie van of erna. Er staat alleen bij dat je alchol het beste kunt beperken.

4 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, jouw arts weet dat je blowt.
Mensen met ad(h)d blowen vaak, omdat dat rust geeft in het hoofd.
Jouw arts kan er niks over zeggen, omdat iedereen anders reageert op de combinatie ritalin met blowen.
De arts wacht gewoon af wat je te vertellen hebt als je weer komt.
De ene persoon merkt niks van de combinatie, de ander werken het blowen en ritalin tegen elkaar in, bij de ander versterkt het blowen en ritalin elkaar.
Maak je niet druk. Als je weer naar de arts gaat, vraagt hij vast naar de combinatie van blowen en ritalin.
Ik zou als ik jou was wel op een vast moment blowen, bv elke avond.
Dan kun je pas vergelijken wat de ritalin voor je doet en welke invloed het blowen heeft. Succes!

Antwoorden (3)

Het is niet verstandig; ritalin is een psychostimulans, wiet heeft het tegenovergestelde effect. Als je beide gebruikt kun je net zo goed niets gebruiken.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Oke, ik heb die medicatie sinds 2 dagen nadat er add is vastgesteld. Ik ben gewend om elke dag een joint te roken. Dus beter gewoon in de avond doen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vraag het je arts ipv vreemden op internet!
tinus1969
4 jaar geleden
Heb je de arts die ADD heeft vastgesteld verteld dat je blowt?
popeye
4 jaar geleden
@manonnetje33, heb je daar een probleem mee dan? ik vraag zoveel als ik zelf wil, bevalt het je niet, heb je pech gehad. succes verder met lezen
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 ja mijn arts is daarvan op de hoogte, maar kon mij niet vertellen wat het effect is in combinatie met de medicatie. eigenlijk hoort hij dat gewoon te weten.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, welke arts heeft je dit voorgeschreven? Je huisarts?
popeye
4 jaar geleden
@tinus1969 nee, mijn psychiater heeft het voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kan elkaar ook versterken.
Het gebruik van Ritalin veroorzaakt vaak slapeloosheid. Daarom wordt bij gebruik van het medicijn Ritalin vaak geblowd in de avond voor het slapen gaan om het rebound effect tegen te gaan en dus te kunnen slapen.
Het rebound effect is het terugkeren van de symptomen als het medicijn is uitgewerkt. De symptomen dus die het medicijn moet bestrijden.
Maar slaperigheid kan ook een bijwerking zijn van Ritalin en wordt door blowen juist versterkt. Er kan een verergering optreden, zoals onrust. Juist omdat een psychiater weet dat het twee kanten op kan en dit na twee dagen gebruik nog niet te voorspellen is, kan hij daar geen mededelingen over doen.
Afgezien van de medicatie, is het niet verstandig om regelmatig cannabis te roken, zeker niet als Ritalin is voorgeschreven. In het begin lijkt cannabis misschien van positieve invloed, maar veelvuldig gebruik zal na verloop van tijd een vervelende uitwerking hebben op je stemming en je energie.
De stelling dat als je Ritalin gebruikt en savonds een blowtje, je net zo goed niets kan gebruiken, is niet juist. Wat de effecten kunnen zijn is bekend, maar zijn bij iedereen verschillend. Welke effecten en bij wie, daar is na twee dagen gebruik met geen zinnig woord door geen enkele psychiater iets over te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben het eens met de algehele boodschap van JoanDArk. Inmiddels is bekend dat wiet zowel een depressant als stimulans als hallucinogeen middel is, en per persoon en soort verschilt in werking. Dat daargelaten, werkt (kortwerkende) ritalin uit na max. 4 uur, dus als je wiet rookt 4 uur na je laatste dosis zal er in principe geen sprake zijn van wisselwerking. Voor slaap gebruik zou ik persoonlijk voorkeur hebben voor wiet t.o.v. Melatonine gezien er bij wiet geen fysieke afhankelijkheid ontstaat en wiet zorgt voor meer eetlust; wat ritalin gedurende dag vaak onderdrukt. Dit wel wanneer wiet geen depressante werking heeft, anders trek je je stemming chemisch onderuit. Vermeld ook altijd je (zelf)medicatie gebruik bij de voorschrijvende arts, zodat ze kunnen letten op eventuele verslavingen of verkeerd gebruik en wanneer er spoed is (regelmatig wiet gebruik heeft namelijk -wel- effect op narcoses en pijnstillers!). Let ook op dat als je wiet gebruikt omdat melatonine ‘niet goed werkt’ dat melatonine zo’n 3-5 uur voor het slapen moet worden ingenomen; niet een halfuur zoals veel mensen doen.

Wiet samen met Ritalin is niet heel veel informatie over, omdat het dus per persoon verschilt. Ik zou aanraden dat met je psychiater te bespreken (ook vanwege de reden dat mensen met ADHD vaak wiet gebruiken tegen de ADHD symptomen, dus als je daar veel behoefte aan hebt, is de dosis ritalin mogelijk niet afdoende).

Alcohol is inderdaad heel onverstandig bij ritalin omdat deze twee elkaar tegenwerken en omdat ze allebei snel worden afgebroken door je lever, die je 2x zoveel belast dan met alleen alcohol, waardoor schade ontstaat.
een jaar geleden