Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt het medicijn 'melatonine'?

Ik ben zeer slecht in scheikunde en moet een werkstuk maken over het medicijn 'melatonine'. Ik heb heel veel op internet gezocht maar ik snap er nog steeds niets van!
Het gaat om de werking. Gaat het via het sleutel-slot model? Of via iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
864

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Melatonine is het hormoon, dat in onze hersenen het dag-nachtritme regelt. Overdag is de hoeveelheid melatonine in de hersen laag. In het begin van de avond begint de hoeveelheid toe te nemen met een duidelijke piek even voor de normale bedtijd. Door deze snelle stijging worden we moe, komen we tot rust en vallen we in slaap.

Op sommige cellen in de hersenen zitten eiwitten met een specifieke vorm. Ze zijn precies zo gevormd, dat de melatonine er precies op past. Als de melatonine erop bindt dan komt er in de cel een reactie op gang, waardoor de cel en uiteindelijk de hersenen tot rust komen.
Dit is inderdaad het sleutel-slot principe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het medicijn melatonine is een lichaamseigen stof die dacht ik in het brein wordt gemaakt, die stoft zorgt er voor dat je goed in kan slapen en door kan slapen. Een pilletje bevorderd de aanmaak van melatonine
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De binding met de receptor is inderdaad sleutel slot, daarna is er een standaard biochemisch proces, met het G-protein en cyclisch AMP, waardoor de ontvangende cel wordt geactiveerd. Melatonine werd door lichtgevoelige cellen in de hersenen geproduceerd, maar sinds de schedel te dicht is ontvangen de cellen de lichtprikkels via het oog, in feite zitten er in het netvlies cellen afkomstig van de pijnappelklier, die informatie over lichthoeveelheid verzenden.
Scheikunde kun je dit niet noemen. Melatonine in het bloed en de prikkels voor de aanmaak maken deel uit van de fysiologie ende keten van reacties in de cel is het terrein van de celfysiologie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding