Kan liefdevolle aandacht ook genezend werken bij zieken?

echte oprechte aandacht is een kracht zegt men, als dat zo is zou die wat kunnen betekenen voor zieken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een moeilijke vraag Addy! Ik wou dat ik een volmondig ja kon zeggen op je vraag maar ik weet het niet. Ik denk wel dat iemand die ziek is zich prettiger voelt met oprechte liefdevolle aandacht. Dit houdt volgens mij in dat je heel goed luistert zodat je kan helpen om b.v. een betere houding te vinden die de de pijn vermindert. Goed observeert tijdens je handelingen zodat je niet door onhandigheid extra pijn doet. Goed luistert zodat je geen onnodige vragen stelt. Kijkt of de zieke alles binnen bereik heeft staan.

Maar liefdevolle aandacht is ook aanraken: even bemoedigend over iemands schouder aaien, een grapje maken of meevloeken op de ellende.
Ik probeer op m`n werk (eigenlijk gaat dat heel spontaan en denk ik er ook niet zo bij na) naast iemand te staan.
Maar of dit genezend is, ik hoop het!

Dus eigenlijk is dit geen goed antwoord!

Ik zal met liefde aan je denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

natuurlijk, het is allemaal energie.....je geeft en de ander, de zieke, die ontvangt het graag in alle liefde.... samen kan je aan genezing werken.... als je maar open staat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het enige wat geneest in feite...

Jazeker, en dat doet het ook... Liefdevolle aandacht is eigenlijk al dubbel op, aandacht is al liefdevol... en zieken kunnen dat heel goed gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi XiniX... +1
Nee, dat klopt niet. Je moet ze keihard onbeschoft afbekken, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dit de lichamelijke weerstand verbetert en het genezingsproces versnelt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat grof voor een Antwoordman....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auw...
AWM
14 jaar geleden
Af en toe kom ik in opstand tegen deze open deuren. Sorry hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet voor iedereen een open deur, aan de minnetjes te zien. Het zal wel weer 'te zweverig' zijn.
Mooie vraag Addy.

Liefde, oprechte aandacht, belangstelling, een bloemetje, een klein gebaar, enkele mooie oprechte woorden hebben allemaal een genezende kracht. Naast het feit dat een zieke vaak niet zonder medicijnen of behandeling kan, is dit het stukje wat genezing zeker goed kan doen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je (ernstig) ziek bent, dit zoveel meer betekenis en diepte krijgt. Elk mens heeft het nodig, maar juist zieke mensen hebben net iets extra's nodig om zich door hun ziekte heen te kunnen slepen. Medicijnen en behandeling voor de ziekte, liefdevolle aandacht voor het hart en de geest. Iets wat dokters nooit kunnen geven, alleen liefdevolle mensen om je heen. En hoe meer, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf kanker, en m'n leven is compleet op z'n kop gezet.
alle aandacht, hulp en attenties ervaar ik als een warm bad, heerlijk!

Toegevoegd op 16-06-2009 19:23:44
ik denk idd dat het invloed heeft op m'n algehele welbevinden, dus ook op mijn genezing.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik denk dat het iemand zeker kan helpen om zich beter te voelen. Omdat je je beter voelt kan dit ook een positief effect hebben op de genezing. Wat ik me ook kan voorstellen is dat als je liefdevolle aandacht krijgt van familie en vrienden, dat dat een extra stimulans kan zijn om door te vechten, omdat je hen niet wilt verlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het kan niet genezend werken. Het kan niet helen wat kapot is.

Wat het wel kan is steun geven in de zieke periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daarom hebben ze toch ook altijd clini clowns bij kinderen