waarom worden pubers later moe dan volwassen mensen, terwijl ze de slaap harder nodig hebben?

pubers hebben per nacht 1 uur meer slaap nodig dan mensen die niet meer in de puberteit zitten. Toch worden ze pas rond 10, 11 uur moe. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk vanwege die energiedrankjes van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook een tiener mat dat probleem en het komt niet door die drankjes want die heb ik nog nooit gedronken. Waarschijnlijk door een ander biosysteem, we komen namelijk ook later op gang.
ze worden niet later moe, ze zijn gewoon zo onverstandig om niet aan hun slaap toe te geven ;)
anneliez
13 jaar geleden
De volwassenen worden moe van de domme vragen van pubers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk door een ander biosysteem, ze komen namelijk ook later op gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naarmate de puberteit vordert, zorgen de hersenen er voor dat het waak- en slaapritme anders gaat werken. De stof melatonine wordt steeds later afgescheiden. Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden. Daarom is een puber pas laat op de avond moe.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tegelijkertijd heeft een puber meer dan 8 uur slaap nodig, om alle prikkels van de vorige dag te kunnen verwerken. Daarom hebben pubers zoveel moeite om ’s ochtends op te staan.

Later naar school
De hersens staan bij pubers vroeg in de morgen dus nog in de nachtstand. Ze hebben immers nog niet genoeg slaap gekregen. Dit heeft grote gevolgen voor school. Het slaaptekort belemmert de creativiteit en bemoeilijkt het onthouden van nieuwe informatie. In de Verenigde Staten is op scholen al geëxperimenteerd met latere begintijden. De eerste onderzoeksresultaten wijzen op hogere cijfers en minder gedragsproblemen.