waarom kan je je zelf niet kietelen?

als iemand anders je keiteld, dan moet je wel lachen. maar als je het zelfde bij je zelf doet ga je niet lachen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Is ook veel minder leuk. Samen is gezelliger en heb je lol. In eentje ga je niet gieren van de pret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dit verklaart het noch niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee?.
nou, omdat als een ander je kietelt, je het kietelen intenser ervaart dan wanneer jij het bij jezelf doet, én kietelen én ervan genieten. Dat voelt minstens de helft minder lekker.
Als je met je vinger, je gehemelte vlak achter je tanden beroerd, kietel je wel degelijk jezelf.

Succes & veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf zou kunnen kietelen, dan zou elke aanraking van jezelf de hersenen belasten. Hiervan zou je gek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitkomst van het onderzoek bewees dat onze hersenen onbelangrijke prikkels, zoals onze eigen aanraking, kunnen `filteren', zodat het zich kan concentreren op belangrijke zaken, zoals bijvoorbeeld, een vogelspin die in je nek loopt.

Tijdens het onderzoek gebruikte 30 mensen een klein apparaatje die door een druk op een knop, met een verschillende vertraging, een kleine `tik' gaf op een van hun vingers. Gedurende een bepaalde periode drukte de personen op de knop en via een andere knop gaven de wetenschappers op onverwachte momenten een extra `tik'.

Na afloop van het onderzoek melde alle proefpersonen de onverwachte tik die ze niet zelf hadden veroorzaakt intenser te ervaren dan de tik die ze zelf veroorzaakte.
De conclusie die wetenschappers hieruit trokken: Wanneer de hersenen een prikkel krijgt op het moment dat ze het verwacht, filtert hij die ervaring gedeeltelijk waardoor de prikkel in mindere mate door de persoon zelf word ervaren.

Paul Bays, van The Institute of Neurology in Londen vertelde hieruit de theorie te kunnen beschrijven dat de hersenen continu voorspellen wat er gaat gebeuren, welke prikkels het gaat krijgen. Paul legt uit waarom onze hersenen zo werken:

"De informatie die onze hersenen ontvangen van onze zintuigen is altijd enigzins verouderd, omdat het ons lichaam tijd kost om een elektrische puls over te brengen van een zintuig naar de hersenen."

"Ondanks dat dit maar een fractie van een seconde duurt, is dit te lang om accurate controle te hebben over ons lichaam of bewegende objecten, zoals het vangen van een bal. Door een combinatie te maken van wat onze zintuigen vertellen en te voorspellen wat er gaat gebeuren krijgen onze hersenen pas de mogelijkheid op tijd te reageren in bepaalde situaties.
Zodra ons lichaam dus een prikkel als kietelen kan voorspellen, zal hij hier minder aandacht aan besteden en zal de persoon dit dus minder intens ervaren dan wanneer iemand door iemand anders word gekieteld".