Kan teveel licht de psyche beïnvloeden en een uitwerking hebben op het centraal zenuwstelsel?

De hersenen ontvangen de lichtprikkels die worden afgegeven door een kunstlichtbron, vroeger hadden we een gloeilamp waar een draadje een rustig licht gaf zonder trillingen, nu zijn er in de spaarlampen en TL-lampen wel trillingen, omdat het licht hierin knippert.

Symptomen die ik zelf heb, als ik in een ruimte ben waar weinig daglicht binnenkomt en er verschillende lichtkleuren gebruikt worden, komt het voor dat ik angstig wordt, tot aan paniek toe, kijk ik dan weer naar het gewone daglicht neemt dit af. Soms lijkt het of mijn hersenen op hol slaan door al die verschillende lichtprikkels

Wat kun je hier tegen doen en welke onderzoeken zijn er dat licht een invloed kan hebben op het welzijn van een mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten,ik kan heel onrustig worden van fel licht.
Ik voel ook me rustiger en beter als het avond(donker) is.
Maar ik heb dit wel met alle impulsen en indrukken die binnenkomen,ook geluiden enzo.

Antwoorden (2)

Dag licht is goed , tegen bepaalde depressies , ook belangrijk Voor aan maak vita d , en Vd aan maak van diverse hormonen :) ja kunst licht , kan irritant zijn , en per persoon verschillende reacties opwekken , stemmingen beïnvloeden ,dan denk ik niet alleen aan kaars licht :) maar onder zoek (hier geen bron van) heeft aangetoond dat bepaald licht , klanten in Amerikaanse supers beter deed kopen . Ja het kan ook dat het er dan btr uitziet. Wat absoluut een feit is dat bepaalde vormen van toevallen opgewekt kunnen worden met licht geknipper .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik wilde geen Antw maar een opmerking plaatsen
Te veel licht kan zeker slecht zijn maar dan bedoel ik in eerste instantie als je bijv 's nachts ook het licht aan laat

Om tot rust te komen is het goed voor je ten minste een aantal uren per dag in het donker door te brengen.

Wat je schrijft over kunstlicht herken ik zelf HEEL goed, ik kan HEEL slecht tegen halogeen lampen en van knipperend licht (zoals in een disco wordt ik dood en dood moe)

Ik denk wel dat de ene persoon hier veel gevoeliger voor is dan de andere dus als antwoord zeggen, ja dat is slecht ligt moeilijk, wat voor mij slecht is, daar heeft een ander nog geen last van.

Wat mij helpt is zo veel mogelijk daglicht consumeren.
Dus VEEL naar buiten in de winter (als er echt veel minder licht is) en als dat niet lukt, ben ik sinds een paar jaar de gelukkige bezitter van zo'n daglichtlamp die in principe helpt tegen winterdip (helpt mij echt).

Extra daglicht moet je wel in de ochtend nemen want als je het in de avond doet verstoor je je ritme.

Maar in je lunchpauze 20 minuten naar buiten (ook met regen evt) is vrijwel net zo effectief

In principe tegen winterdip dus maar als ik genoeg daglicht "krijg" (ik lijk wel een plant) kan ik beter tegen kunstlicht voor mijn gevoel