Wat dromen blinde mensen (aangeboren)

Ik vraag me al een tijd af wat blinde mensen dromen, dromen zij hoe zij denken dat iets er uit ziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag! Geen idee eigenlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een goeie vraag, maar gebruik ook even het zoekbalkje, deze vraag is al vaker gesteld en goed beantwoord.

Antwoorden (1)

Mooie en interessante vraag! :)
Ik kwam dit tegen:

Mensen die vroeg-blind zijn, d.w.z. blind geboren of blind geworden voor hun 5de levensjaar, dromen in het algemeen niet visueel. Uiteraard dromen ook deze blinden wel, tenminste als hun andere zintuigen intact zijn. Zij dromen vooral auditief - gesprekken worden vaak genoemd -; ze dromen ook in tast, in smaak en in geur.
Overigens wordt als kanttekening bij deze conclusie een uitspraak geciteerd van blindgeboren musicus Stevie Wonder: ' ik zie muziek in kleur'.
Men blijft er echter van uit gaan dat wat we met z'n allen ' zien' noemen, in dromen van blinden slechts voorkomt bij mensen die zo na hun 5de tot 7de levensjaar blind geworden zijn.
De leeftijd 5 tot 7 is de kritieke fase. Sommigen die op die leeftijd blind geworden zijn, dromen wel visueel en anderen niet.
Mensen die na hun 7de blind geworden zijn, dromen net als iedereen, hoewel bij mensen die voor hun 10de blind geworden zijn het visuele element minder kan zijn dan bij de doorsnee dromer.

De aanwezigheid van het visuele in hun dromen kan voor blinden net zo werken als de aanwezigheid van al gestorven mensen in de dromen van hun nabestaanden: je wordt wakker en bent teleurgesteld dat het 'maar' een droom is of je voelt je getroost dat je in ieder geval in je droom nog van deze aanwezigheid kunt genieten.