Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke factoren dragen bij aan het hoge percentage Antilliaanse vrouwen dat obesitas heeft?

Specifieke voedingsfactoren, leefstijl, erfelijkheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
998

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Toen ik de vraag voor het eerst las vroeg ik me af of het inderdaad zo is of dat het alleen een vooroordeel is. Uit het 1e artikel (1e link) blijkt dat er inderdaad meer sprake is van overgewicht bij (o.a. Antilliaanse vrouwen). Bij allochtone Nederlanders komt overgewicht vaker voor dan bij autochtonen. Ernstig overgewicht (obesitas) zien we vaak bij Turkse, Creools-Surinaamse en Antilliaanse vrouwen.

Dit heeft vooral culturele oorzaken. De universiteit van Wageningen heeft onderzocht wat de redenen precies zijn (zie 2e link) en de voornaamste redenen zijn weinig steun, een ‘dikker’ schoonheidsideaal en het niet overtuigd zijn van het schoonheidsideaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
oops, ik noem twee keer schoonheidsideaal... wat ik zeggen wilde is 'niet overtuigd zijn van de gezondheidsrisico's van obesitas.'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe toch niet aan vooroordelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zegt dat dan?
Ik heb ooit een docu gezien over Zuid-Amerikaanse mensen, die met de komst van de Westerse voedingsproducten allemaal leden aan obesitas. Hun lichaam is niet gebouwd op dat soort voedsel wat vaak te zout, te vet en te koolhydraatrijk is.

Van oorsprong zijn Antillianen een mengeling van het Afrikaanse en Indiaanse ras met hier en daar nog wat Westerse invloeden. Hun metabolisme is denk ik toch anders ingesteld. Dit probleem zie je ook bij veel andere rassen die niet meer dicht bij hun natuur staan. Denk aan de vele Zuid-Europese allochtonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding