Wat is de normale lengte van een jongen van 8 jaar ?

onze zoon is bijna 8 jaar en is al 1m44

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

De gemiddelde lengte voor jongens op het moment dat ze 8 worden is ongeveer 1.34.

Uw zoon is vrij groot: met 1.44 behoort hij ongeveer tot de 2,5% grootste kinderen van zijn leeftijd.

Zie ook het plaatje in de bron. U kunt aflezen dat iemand van 8 jaar en een lengte van 1.44m ongeveer op de lijn met +2 SD ligt.

+2SD betekent: 2x de standaarddeviatie boven het gemiddelde. Bij een zgn. "normale verdeling" ligt ca. 2 à 2,5% boven deze lijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als uw zoon al bijna 9 is, zit hij op de lijn +1SD. Dat zou betekenen dat bij benadering 15% van zijn mannelijke leeftijdsgenoten groter is dan hij.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uw zo'n is dus echt groot voor zijn leeftijd. Hij zou zelfs tot de grote kinderen in een klas hoger behoren! (zie eerste toevoeging)

Uit het plaatje in de bron blijkt ook dat uw zoon nu reeds de gemiddelde lengte van een jongen op zijn 10e verjaardag heeft.

Toegevoegd na 30 minuten:
En tot slot: indien uw zoon de curve van +2SD blijft volgen, dan zou hij ongeveer 1.97 kunnen worden als hij 21 is.

Maar om daar een beetje betrouwbare uitspraken over te doen heb je eigenlijk meer meetpunten nodig. Het kan best zijn dat uw zoon een iets andere groeicurve volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan verschillend zijn bv. zijn de ouders lang of klein.
Er is een site waar dat op in te vullen is zodat je het zelf kunt inschatten.