waarom eindigen veel meisjesnamen met een a?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Kimath
13 jaar geleden
mijn naam eindigt op een E.
Amadea
13 jaar geleden
Ik zie anders een h als laatste letter...

Antwoorden (6)

Misschien is de reden wel omdat in het Latijn de meeste vrouwelijke dingen op een 'a' eindigen, en omdat er nogal wat namen zijn die gewoon op een 'a' eindigen. Mensen vinden het misschien ook wel mooier staan, zo'n 'a' op het eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Is dat zo?, misschien in jouw omgeving bij mij in de omgeving eindigen ze heel veel op ie of een e. Mijn beide dochters op Y.
Dus het waarom een a, geen idee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alie
Roelie
Jennie
Sientje
Grietje
Roelie
Mandy
Wendy
Cindy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja bij ons zijn ook zulke namen maar het valt me altijd opdat veel namen met een a eindigen: -Lisa
-shanna
-lia
-paula
-melissa
-linda
-eva
-amanda
-lara
-nikita
-rosa
-julia
-selina
-alisha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook veel mannennamen die op een -a eindigen, maar dan heb je het vaak over Italiaanse namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koppiekoppie, grappig van jou rijtje ken ik er maar 3 ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, die Italiaanse namen zijn vaak erg mooi.
ook in de arabische taal eindigen alle vrouwelijke woorden en nogal wat meisjesnamen namen op een a Jamila (mooi) Leila (nacht) samira etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat echt wel zo? In mijn omgeving in het geheel niet. Als ik alleen al kijk op mijn werk eindigen de namen van mijn 21 vrouwelijke collega's slechts 2 keer op A. En binnen mijn hele familie zelfs geeneen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De letter 'a' is de suffix die gebruikt wordt om een naam vrouwelijk te maken. Voor mannen is dit de letter 'o'. Bv.: Romana - Romano, Alexandra - Alexandro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt +
Waarschijnlijk is het, als je alle meisjesnamen bij elkaar neemt, niet alleen de klinker a waar ze vaak mee eindigen maar in het algemeen een klinker. En jongensnamen eindigen meestal met een medeklinker.

In het algemeen, hoe antivrouw het ook klinkt (maar zo zit taal nou eenmaal in elkaar), worden vrouw-woorden gemaakt door aan man-woorden iets toe te voegen: astronaut > astronaut-e, tsaar > tsar-ina, wandelaar > wandelaar-ster, eigenaar > eigenar-esse.
Het effect van het toevoegen van een vrouwelijke uitgang is dat het woord vaak (maar niet altijd) op een klinker gaat eindigen.

Uitgangen eindigen in talen vaak op klinkers, en in het Indo-Germaans (waartoe het Nederlands behoort) wordt de klinker -a geassocieerd met vrouwelijkheid.
Dit laatste geldt ook voor de onbenadrukte vorm van de klinker -e die vaak opduikt bij verkleinwoorden.
In wezen gaat dit met meisjesnamen precies hetzelfde als met andere zelfstandige naamwoorden: Klaas > Klaz-ina (net als tsar-ina), Wilhelm-us > Wilhelm-ina, Hendrik > Hendrik-a, Tin-us > Tin-e ( met een verkleinuitgang wordt het Tin-e-ke).

Soms wordt een onbeklemtoonde lettergreep weggelaten. Kinderen zijn daarin meesters. Nien voor Nina, Died voor Didi. Dan kunnen ook vrouwennamen weer op medeklinkers gaan eindigen, zoals Moniek voor Monica.
Amadea