Waarom word ik toch moe van mijn mobiel voor het slapengaan?

Er wordt veel aangeraden om voor het slapengaan niet op je mobiele telefoon te gaan omdat je dan minder goed kunt slapen.
Waarom word ik dan toch moe en ontspannen als ik dit wel doe? Of lijkt dit maar zo en is dit eigenlijk toch heel slecht
voor je?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
f.lux voor pc en telefoon, maakt het beeld geler in de avond

Het beste antwoord

Het licht van je mobiele telefoon (of van een TV, je PC, etc.) maakt niet dat je minder moe wordt, maar dat je minder slaperig wordt.

In slaap vallen heeft te maken met in elk geval deze drie dingen: je moet moe genoeg zijn, slaperig genoeg zijn, en je moet je in een omgeving bevinden waar je relatief comfortabel zit of ligt - bij voorkeur je eigen bed. Zoals hierboven al wordt uitgelegd, remt licht de aanmaak van melatonine, waardoor je minder slaperig wordt. Maar als je moe genoeg bent, val je ook in slaap wanneer je lichaam minder of geen melatonine aanmaakt. Zo kunnen mensen die 's nachts slecht slapen, soms op klaarlichte dag in slaap vallen.

Het is dus mogelijk dat je door het gebruik van je mobiele telefoon vlak voor het slapen gaan, minder slaperig wordt. Maar als je lang genoeg doorgaat, wint je vermoeidheid het op den duur van het licht en val je toch in slaap.

Het advies om niet vlak voor het slapen gaan gebruik te maken van je PC, TV of smartphone, is vooral bedoeld voor mensen die moeite hebben met inslapen. Op zich is het een zinvol advies ook voor mensen die hier geen moeite mee hebben, omdat ook iemand die nu geen problemen heeft met inslapen, dat in de toekomst wel zou kunnen krijgen. En is het gebruik van je smartphone vlak voor je gaat slapen eenmaal een ingesleten gewoonte, dan is het lastiger om je gedrag te veranderen.

Maar het proces van gaan slapen is geen 'one size fits all'. De veelgehoorde adviezen zijn over het algemeen erg zinnig. Maar werkt dat niet voor jou terwijl iets anders wél werkt, dan is geen reden om dat te veranderen. Er is wel één punt van aandacht hier, en dat is dat sommige mensen te gemakkelijk te lang doorgaan: ze pakken hun telefoon of tablet nog even terwijl ze op bed liggen, en voor ze het door hebben is het twee uur 's nachts. Sommigen zullen daarna, of terwijl ze bezig zijn, alsnog in slaap vallen door pure uitputting. Als dát bekend klinkt voor jou, dan kun je beter je gedrag aanpassen. Het feit je toch wel in slaap valt heeft dan niets meer met een normaal slaapgedrag te maken, maar komt puur doordat je jezelf te lang wakker houdt 's avonds tot je echt niet meer kunt.

Als dat NIET is zoals het bij jou werkt, dus als jij gewoon een half uurtje op je telefoon bezig bent en daarna tevreden gaat slapen, dan is er niets aan de hand. En mocht je in de toekomst toch eens problemen krijgen met inslapen, vergeet dan niet uit te proberen of het beter gaat als je je telefoon eerder weglegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is in principe niet slecht voor je, het is wel bewezen dat je er slechter van kunt slapen. Van je telefoonscherm (computerscherm trouwens ook) komt blauw licht af. De schermen bootsen een soort 'zonlicht effect' na. Dat blauwe licht vertraagt de aanmaak van het stofje melatonine. Dit stofje zorgt ervoor dat je slaperig wordt en uiteindelijk in slaap zult vallen. Nadat de zon onder is gegaan wordt deze stof aangemaakt in je lichaam, maar door het felle blauwe licht van de schermen denkt je lichaam dat het nog dag is en vertraagt dit hele proces van moe worden dus. Het veroorzaakt vaak problemen als lang wakker liggen in de nacht totdat je lichaam voldoende melatonine heeft aangemaakt.

Ikzelf merk wel dat ik onrustig word en minder goed slaap als ik in bed op mijn telefoon zit en ik heb zowel op mijn telefoonscherm als op mijn computer een app geïnstalleerd die het blauw licht omzet naar geel licht. Dit 'houdt je niet wakker' en is rustiger voor je ogen. De app kijkt wanneer de zon op jouw locatie ondergaat en dan wordt het blauw licht automatisch omgezet naar geel licht.

Maar als jij zegt er geen last van te hebben, dan zie ik er niet echt een probleem in verder hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan ben ik zeer benieuwd naar ie App! Hoe heet het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de computer heet het programmaatje Flux en dit is gratis te installeren. Dit is echt een mega aanrader! Voor de iPhone is hij alleen beschikbaar met een jailbreak helaas, Apple staat dat soort dingen niet toe. Voor Android toestellen is Flux nog een app aan het ontwikkelen, maar er zijn heel veel alternatieven al gemaakt. Het beste alternatief naar mijn menig is Twilight en die is gratis te vinden in de Play Store :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of links toegestaan zikn, maar anders heb je die hier: https://justgetflux.com/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed en volledig antwoord van Wasverzachter, daarom een +. Vergeet vooral ook niet het gedeelte dat het in principe niet slecht voor je is. Het is alleen slecht voor je als je hierdoor slechter kunt slapen en er dus last van hebt. De vragensteller wordt er juist ontspannen van, en dat is juist goed.