Hoe ziet mijn toekomst eruit als niet alleen versleten tussenwervel schijven is geconstateerd maar ook de facet gewrichten zijn versleten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij mij hebben ze jaren terug de onderste wervels vastgezet met schroeven en pennen .
Dan 6 weken gips rechterbeen tot onder de borst .
Gips eraf dan nieuw gips linkerbeen tot de borst .
Dat was een hele toer .
Pijn is gedeeltelijk verdwenen .
Je leert te leven tot hoever je kunt gaan zonder nadertijd er teveel pijn aan te hebben .
En als je pech hebt zoals bij mij nu zijn de tussenwelvels die daarboven zitten ook gaan slijten .
Maar als je die ook laat vast zetten dan staat de wereld op zijn kop omdat je dan bijna alles niet meer kan of moeilijk kan bv bukken . kousen aan en uit . schoenen aan en uit . en alles wat met bukken te maken heeft .
Als je aan de regels van de pijn houd kun je er normaal mee leven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er helemaal vanaf hoe je er mee omgaat. En hoe oud ben je en wat wil je en doe je voor werk bijv.
Vaak wordt er gezegd: Daar moet je mee leren leven!
Maar ik zeg zelf altijd: Daar moet je mee leren omgaan!
Zelf (68)staat mijn rug, na 3 eerdere operaties, nu helemaal vast dus alle vijf de lumbale (lende)wervels en een forse scoliose (kromming) met 2 schroeven in elke wervel met stangetjes ertussen dus een heel frame van 22 cm. Ik heb bijna geen tussenwervelschijven L2-L3 enL3-L4 en een overgangswervel L5-L6 die vergroeid zit met mijn Heilig been(os sacrum). Ik heb bijna altijd pijn maar slik bewust geen pijnstilling of het moet echt te gek worden. Er schijnt al wel een schroef los te zitten en ga in Mei weer op controle. Maar ik doe nog heel veel Wandelen, fietsen, schilderen en tekenen etc. Soms moet ik wel van houding veranderen als ik wat langer zit of lig maar dat voel je op tijd.
kijk ook eens op de site van de Sint Maartenskliniek voor meer info over het vastzetten etc.
sterkte ermee
Pieter

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat er bij mij een schroef(je) los zit roepen ze hier al jaren dus hebben ze toch gelijk! Maar dit bedoel ik nou met: Hoe ga je er mee om!
Pieter