waarom krijg je tijdens het lopen in de kou meer slijm in je mond?

Meerdere mensen om mij heen herkennen dit.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ademen bij inspanning en bij koude geeft een prikkeling van de slijmvliezen van de neusholte. Dat geeft in eerste instantie een wat waterige afscheiding maar op de duur dikt dat wat in waardoor de eiwitten een wat slijmeriger substantie veroorzaken, die uiteindelijk in de mond terecht kan komen. Wat mij betreft hoort dergelijk ongemak bij stevige wandelingen in de winterkoude. Een bord hete snert smaakt daarna des te lekkerder maar als je een virus vermoedt dan is kippensoep een betere keuze.

kauwen, zelfs al heb je niets in de mond, door te kauwen komt er vanzelf speeksel. Toegevoegd na 56 seconden: traanvocht uit de ogen

Ik vermoed dat het een reactie is op de kou: de slijmvliezen raken snel onderkoeld, zeker als je met open mond ademhaalt. Meer slijm aanmaken is dan ook meer bescherming van zichzelf. Een andere optie is dat je mond een beetje uitdroogt, en dan zou kauwen inderdaad goed kunnen helpen.

reactie op de kou

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100