Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom krijg je tijdens het lopen in de kou meer slijm in je mond?

Meerdere mensen om mij heen herkennen dit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ademen bij inspanning en bij koude geeft een prikkeling van de slijmvliezen van de neusholte. Dat geeft in eerste instantie een wat waterige afscheiding maar op de duur dikt dat wat in waardoor de eiwitten een wat slijmeriger substantie veroorzaken, die uiteindelijk in de mond terecht kan komen.

Wat mij betreft hoort dergelijk ongemak bij stevige wandelingen in de winterkoude. Een bord hete snert smaakt daarna des te lekkerder maar als je een virus vermoedt dan is kippensoep een betere keuze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kauwen, zelfs al heb je niets in de mond, door te kauwen komt er vanzelf speeksel.

Toegevoegd na 56 seconden:
traanvocht uit de ogen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb ik tijdens het lopen in de kou méér '-slijm- in m'n mond? Is de vraag. Het is slijmeriger dan normaal speeksel. En meer dan wanneer ik gewoon met ' normale' temperatuur buiten loop.
Ik vermoed dat het een reactie is op de kou: de slijmvliezen raken snel onderkoeld, zeker als je met open mond ademhaalt. Meer slijm aanmaken is dan ook meer bescherming van zichzelf.
Een andere optie is dat je mond een beetje uitdroogt, en dan zou kauwen inderdaad goed kunnen helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
reactie op de kou
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo'n vermoeden had ik al :-S maar hoe? En waarom?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding