Hoe bestrijd je vermeerdering van bacteriën en besmetten van iets anders beter: koelkast, diepvries of toch vuilnisbak?

Ik koop soms schnitzels (of tartaartjes of i.d.), per twee verpakt. Ik eet er een op, de ander doe ik in een plastic zakje in de koelkast voor de dag erna. Maar de dag erna kom ik er soms niet aan toe en dus moet dat ding weg.

Ik weet dan alleen nooit wat ik het beste kan doen:
in de vuilnisbak gooien terwijl het nog wel vijf, zes dagen gaat duren voordat ik hem leeg? (Gaat broeien, de rest van m`n vuilnis aansteken en misschien zelfs wel m`n vuilnisbak uitspringen als ik hem open maak? Aan de andere kant: lege verpakkingen van bv kipfilet liggen er ook soms dagenlang in. Maar misschien heeft de grootte van het vlees of de resten nog invloed?)
In de koelkast zodat hij in ieder geval koud ligt? (Maar dan steekt hij misschien andere producten aan dus dat lijkt me niet zo handig)
Of toch in de diepvries, ook al is hij open geweest? (Maar dan ben ik ook bang dat hij andere producten aansteekt omdat hij al open is geweest)

Andere optie die ik had bedacht: toch zo snel mogelijk opbakken en dan alsnog invriezen en weggooien zodra ik de vuilniszak wegbreng. Of gelijk in de vuilnisbak na het opbakken. Maar ja, ik zie mezelf eigenlijk niet midden in de nacht na een stapavond nog m`n weggooivlees braden.

Hoe voorkom ik vermeerdering en verspreiding van bacteriën het best?

Toegevoegd na 8 uur:
Toevoeging:

Ik krijg een hoop reacties met tips om te voorkomen dat dit gebeurt. Maar mijn vraag was: wat moet ik ermee doen nu het eenmaal zo ver is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vlees dat goed gekoeld bewaard over de uiterste consumptiedatum raakt is niet meteen een bacteriologische tijdbom. Goed verpakt zal het de andere voedingsmiddelen in je koelkast niet snel contamineren. Uitgepakt is de belangrijkste maatregel goed je handen wassen na aanraking, zeker aan te raden voor kip.

Ik ben het overigens met je eens dat die GFT-bakken geen verbetering zijn voor de hygiëne in huis en tuin. Vooral bij warm weer is het aan te raden het meest bederfelijke afval in de bak te gooien die het eerste geleegd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn gemeente wordt bovenstaande uitdrukkelijk aangegeven, wel met het advies om er een stuk krant omheen te doen. In principe is alle organische afval te composteren, ook vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang het niet gebakken is geweest, mag het gewoon in de groene bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VAM? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, geconserveerd verteert nu eenmaal moeilijker. Zouden we ons moeten bedenken voordat we de boel naar binnen kieperen.

Andere antwoorden (8)

Ik begrijp dat het veelvuldig voorkomt dat je een tartaartje weggooit. Zonde, vlees was ooit een dier dat is gestorven voor jou eetplezier..........

Het beste is om te voorkomen dat je het tweede tartaartje moet weggooien. Staat de temperatuur van je koelkast dermate hoog dat het vlees niet meer goed is na twee dagen? Indien mogelijk verlaag de temperatuur en leg het vlees op de koudste plek in je koelkast.

Andere optie is om het 2-de tartaartje direct in te vriezen. Wanneer je het wilt eten, haal het 's morgens al uit de vriezer en leg het in je koelkast. Dooit het langzaam op en kun je het 's avonds bakken. Mocht je er die avond niet zijn, dan - indien de temperatuur van de koelkast goed is afgesteld - makkelijk kunnen blijven liggen tot de volgende avond.

Om helemaal op zeker te spelen kun je ook de twee vleesproducten tegelijk bakken en vervolgens bewaren. In de koelkast moet voldoende zijn, in de diepvries leggen dan speel je helemaal op zeker.

Ik zou beginnen met je koelkast. Je schrijft over een tartaartje, dit is een "gevoelig" product maar overige vleesproducten kunnen makkelijk enkele dagen in de koelkast worden bewaard (mits niet te warm geworden tijdens het transport naar huis en de temperatuur van de koelkast goed is afgesteld).

Inzake je vraag. Sowieso is het beter om je vuilnisbak vaker te legen. Ruikt je keuken ook een stuk lekkerder ! De vuilnisbak is een bron van bacteriën, schimmels en gisten. De geur trekt ook nog eens veel ongedierte (knaagdieren, insecten) aan. Volgens deskundigen ben je in een stad nooit meer dan twee meter verwijderd van een rat !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De diepvries in !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom koop je niet gewoon een tartaartje i.p.v twee...koop wat minder vlees in elke keer, misschien moet je wat vaker naar de winkel maar dat is een optie.

Tweede is een kleinere vuilsbak neerzetten en voor het werk even de vuilnisbak legen, moet niet zo moeilijk zijn, bacterien groeien namelijk heel snel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonde om weg te gooien. Maar als je dan weggooit, het vlees rondom dicht verpakken in zilverfolie. Dan ruik je het niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet erg milieuvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar het stinkt niet op deze manier. Waar moet je het anders laten?
Jammer dat je zo eenvoudig voedsel weggooit. Je kunt best het tweede stuk vlees gelijk in een plastic zakje invriezen en tijdig uit de vriezer halen wanneer je het wilt consumeren. Maar je kunt het na aankoop ook meteen aan iemand anders geven die je er blij mee kunt maken of aan een poes op straat. Schildpadden zijn ook dol op tartaar....! Maar koop gewoon minder vlees, en als je het al koopt, koop dan biologisch vlees. Als het vlees bedorven is, bewaar het dan in het vriesvak en doe het pas in de gft bak op de dag dat die geleegd gaat worden. Ik ken een Marokkaanse familie die ook de botjes e.d. op zo'n manier bewaren. Heb je tussentijds geen last van ongedierte en onaangename geurtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat onpraktisch toch allemaal.

1. Zet je koelkast altijd op 4 graden Celsius, dat is AHCCP voorschrift
2. Vlees uit je tas direct thuis afhandelen
3. Maak gebruik van (gratis) koeltassen tussen winkel en huis (vooral in de zomer)

4. Thuisgekomen, nip zakje van tartaartjes open aan 1 kant, houdt lucht eruit en sta er niet boven te hijgen.
4. haal er met een vork 1 taartje uit en leg dat op een bord,
5. Vouw de rand van de verpakking om en zet er twee wasknijpers op. Ik heb op het aanrecht een doos kleine pastic wasknijpers staan en daar maak ik alle zakken mee dicht.
6. Gesloten zakje meteen de koelkast in. Dit kun je in ieder geval tot het weekend bewaren en eten.

Algemeen advies: Koop ingevroren vlees (vaal per stuk ingepakt), dat kun je dan voordat je naar je werk gaat gesloten op een bord in de koelkast zetten om te ontdooien. Vooral de Lidl is een goeie zaak voor dit soort dingen. Vandaag gehaald 4 varkenshaasjes a 125 gram voor EUR 3,99
Als je ze kort bakt smelten ze op je tong.

Nee, ik ben niet naar de Huishoudschool geweest vroeger. :-)))

Toegevoegd na 1 minuut:
Denk ook eens aan versgevroren visfilets, zeebaars bijv. Op die maniet ga je zelfs nog eens gezond eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Tartaartjes kun je gemakkelijk ik twee of drie stukjes breken en door het toilet spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht plan, dan moeten ze dat er bij de rioolwaterzuivering allemaal weer uit zuiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom, dat moeten ze ook als ik het eerst opeet en daarna de wc in laat vallen.
Als je weet dat dit je geregeld overkomt, werk dan aan verandering van je gedrag. Zorg dat het niet zo ver komt dat je voedsel moet weggooien. Het is een enorme verspilling van geld, energie en eigenlijk te zot om over na te denken. Koop je vleesjes enkelvoudig verpakt, of vries meteen na aankoop een vleesje in.

Als het toch zo ver komt dat je hem weg moet gooien, gaat hij gewoon de vuilnisbak in. Van een beetje verrotting in je vuilnisbak word je echt niet ziek. Je eet toch niet uit je vuilnisbak?
Dingen die gaan rotten kun je het handigste meteen buiten in de verzamelbak gooien, dan gaat het in elk geval niet binnen stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+