Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor dient eosine?

Ik wou gisteren een wond in mijn hand ontsmetten en gebruikte hiervoor een busje eosine dat al een hele poos in mijn medicijnkastje zit. In tegenstelling tot mijn verwachting pikte dit helemaal niet en ik heb dus opgezocht of eosine ontsmet : dat is niet het geval. Het schijnt bij operaties gebruikt te worden als kleurstof. Maar dat verklaart niet waarom ik het ooit in huis heb gehaald. Vandaar mijn vraag : wat kan een mens thuis zelf aanvangen met eosine?

Toegevoegd na 1 uur:
Maar als ik het opzoek lees ik overal dat eosine NIET ontsmet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Eosine is chemisch verwant aan mercurochroom wat (vroeger) als een jodium dus als wondontsmetting werd gebruikt. Mercurochroom was op de markt als jodium die niet prikt in de wond dus wat aangenamer met name voor kinderen in het gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eosine is een zure negatief geladen roze/rode kleurstof. Het wordt gebruikt voor het kleuren van microscopische preparaten. Hierbij worden cytoplasma, collageen en spiervezels gekleurd. Eosine hecht zich bijvoorbeeld aan de positief geladen eiwitten in het cytoplasma. Daarnaast wordt het in de geneeskunde gebruikt om schaafwonden en intertrigo uit te drogen.

Er zijn twee varianten van Eosine.

Eosine Y ofwel Eosine geelachtig (CI 45380)
Eosine B ofwel Eosine blauwachtig (CI 45400)
Beide varianten kunnen voor kleuring worden gebruikt, de keuze is een kwestie van persoonlijke voorkeur of traditie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding