waarom hebben jongens grotere longen? hebben kleine mensen dan ook kleine longen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Grote meisjes hebben grotere longen dan kleine jongens. Mannen van dezelfde postuur als vrouwen hebben iets grotere longen.

Waarschijnlijk is dit zo geëvolueerd. Mannen moesten harder weglopen. Zowel in het bos voor een tijger, als thuis (als ze te laat waren voor het eten).

Je ziet wel meer verschillen in bouw. In het algemeen hebben mannen meer spierweefsel dan vrouwen en zijn wat grover gebouwd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder is het formaat van de longen niet zo heel relevant voor de prestaties. Een sporter of iemand die een blaasinstrument bespeelt kan door oefenen zijn longcapaciteit vergroten of zorgen dat er meer zuurstof tegelijk wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heel simpel, omdat mannen het van nature sterke geslacht zijn. Dit is inderdaad een kwestie van evolutie en misschien zou dit over miljoenen jaren wat kunnen wegvallen. Mannen hebben ook geen baarmoeder en normaal geen borsten met melkklieren.

Idem voor loopprestaties: mannen scoren hoger. Alleen op de marathon beginnen de verschillen soms kleiner en kleiner te worden en werd even gedacht dat de vrouwen de mannen zouden evenaren en zelfs inhalen.

RNA werkt echter zeer traag zodat het zeer veel generaties benodigt om dit genetisch te veranderen.

In de praktijk hoeft dit niet altijd een verschil te geven. Ik ken een superdynamische apothekeres van 45 jaar die meer energie heeft dan de gemiddelde mannen en ook probleemloos afstanden zwemt waarbij ze de gemiddelde man achter zich laat. Zij is zowel carrièrevrouw, supermoeder als een prachtige vrouw in haar huwelijk, dus wellicht is ook hier sprake van een positieve vicieuze cirkel van lichaam en karakter (geest).

Grotere longen hebben bij dieren vooral een belang bij zware jachtprestaties. Voor het zorgen in groep door de vrouwen van de opgroeiende zogelingen, is geen zo'n capaciteit nodig.

Gebruiken mannen echter nog hun extra longcapaciteit?