Waarom schrijft mijn huisarts me promethazine voor als slaapmiddel, terwijl het geen slaapmiddel is?

Ik google het net en lees net dit

Promethazine
De werkzame stof in Promethazine is promethazine.

Promethazine is een al wat ouder anti-allergiemiddel. Het heeft een versuffend effect en vermindert hoest en misselijkheid.

Artsen schrijven het voor bij onrust, allergie, netelroos, jeuk, misselijkheid en braken, reisziekte, hoest in die gevallen dat de versuffende werking geen probleem is, bijvoorbeeld als deze klachten vooral 's nachts optreden.

Waarom heeft mijn huisarst me dit voorgeschreven? Gewoon om me rustig te houden zodat ik niet meer afspraken maak of wat? Ben eigenlijk best boos en voel me bedrogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Werking
Door zijn versuffende werking vermindert promethazine onrustig gedrag. Het heeft echter geen kalmerende of angstverminderende werking.

Behandeling
Bij onrust geven artsen meestal de voorkeur aan een middel dat minder versuffend werkt en specifieker de onrust vermindert, zoals haloperidol.

Gebruik dit middel ook niet bij kinderen onder de twee jaar. Mogelijk remt het bij sommige kinderen de ademhaling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Door de versuffende werking val je makkelijker in slaap. Artsen geven niet graag direct een slaapmiddel (ivm verslavende werking).
Probeer het nou maar en werkt het niet dan ga je gewoon weer terug naar je arts. Maar je moet wel wat vertrouwen in je arts hebben, hoor. Geef het een kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je schrijft zelf al: "Artsen schrijven het voor bij onrust". Misschien schrijft hij het dus voor omdat hij denkt dat onrust de oorzaak van je slapeloosheid is.
bamibal
13 jaar geleden
Een middel met een versuffend effect kan wel degelijk helpen om in slaap te komen.
Waarom je denkt dat dat je huisarts dit voorschrijft om je 'rustig te houden zodat je niet meer afspraken maakt' ontgaat me totaal.
Probeer het uit, waarschijnlijk zul je merken dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelet op uw eerdere vragen denk ik dat uw huisarts de
gulden middenweg heeft genomen en u een redelijk veilig
middel heeft gegeven met een meervoudige werking.