Mag je zetpillen paracetamol 4 x per etmaal twee maanden achter elkaar gebruiken?

Een ouder iemand in mijn omgeving kan moelijk slikken. Daarom gebruikt hij al een paar weken zetpillen paracetamol. Voor pijnbestrijding tot aan een operatie over een week of zeven. Kun je daar gewoon mee doorgaan, die twee maanden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De manier van toediening is niet de issue maar wel het langdurig gebruik. Als hij op doktersvoorschrift paracetamol moet/mag gebruiken dan maakt het niet uit of hij dat oraal, rectaal of intraveneus doet. Intraveneus doen ze alleen in ziekenhuizen en dus kan hij alleen nog pillen slikken of zetpillen zetten.
Zetpillen zijn een zeer goed alternatief als je niet goed kan slikken. Het wordt iets eerder opgenomen maar ook iets minder goed vertelde de apotheker mij. Ik gebruikte toen 4 keer per dag 1000mg paracetamol gedurende enige weken.

Toegevoegd na 5 uur:
Mbt de vraag of de endeldarm ertegen kan: dit zal niet aan de paracetamol liggen. Bij alle overzichten van bijwerkingen staan geen problemen met de endeldarm gemeld (in tegenstelling tot andere medicatie die via zetpillen wordt gegeven zoals bisacodyl).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja , hij heeft ook deze dosering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou is bisacodyl ook wel een laxerend middel, dus dan zijn darmklachten logischer dan bij een pijnstillend middel. Verder lijkt het mij inderdaad(mits op doktersvoorschrift) geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal een nuttig antwoord, maar hier het meeste uitgebreid. Dank jullie wel.

Andere antwoorden (3)

Voor dergelijke pijnstilling zou ik eerst een dokter raadplegen want al die weken vier zetpillen per dag lijkt mij geen geschikte dosis +ev weerslag op de endeldarm na zoveel tijd
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die endeldarm, of die er tegen kan. Dat is eigenlijk de kern van mijn vraag.
fremar
13 jaar geleden
heb er ook zo mijn bedenkingen bij
Bij kortdurend gebruik mag je maximaal 4 gram gebruiken per etmaal, bij chronisch gebruik maximaal 2 gram.
Let ook op mogelijke wisselwerking met andere stoffen die deze persoon misschien gebruikt (actieve kool (norit), alcolhol, bloedstolling-remmende medicijnen, colestyramine, zidovudine)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter voor de gezondheid en mogelijk goedkoper als de arts je deze voorschrijft, want de kosten van door een arts voorgeschreven medicijnen zijn in principe fiscaal als zorgkosten aftrekbaar. Zogenaamd zelfhulpmiddelen/huisapotheekmiddelen zijn dat niet (meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs van paracetamol is dermate laag dat de kosten van een artsbezoek sowieso hoger zijn dan deze middelen. (consult bij arts: 9 euro) Dat je dat consult betaald via je zorg verzekering staat er bij mij even buiten. Want als iedereen denkt...ik ga toch maar naar de arts voor gratis medicijnen dan wordt gewoon de premie verhoogd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon bij het Kruidvat. Euro 2.99 voor 10 zetpillen à 1000mg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om gratis medicijnen. Ook als de arts het voorschrijft moet je betalen!
Het belangrijkste is dat je gebruik maakt van de arts die in deze je vertrouwenspersoon is en meer weet over bijwerkingen en gevolgen voor het betreffende individu met zijn eventuele ander andere kwalen en miedicatie.