wat kan ik het beste doen ??

ik ken iemand die het heel moeilijk heeft de laatste paar maanden.. doordat er thuis veel gebeurd is. ze is verhuisd en woont nu alleen met haar kind. Ze heeft altijd al veel gewerkt en zei tegen mij dat ze nu niet meer in staat is om zoveel te kunnen werken want ze schiet er niks mee op. toen kon ze al haar rekeningen betalen en ze hield ook bijna nooit iets over van het geld. nu werkt ze nog wel een beetje maar het is niet genoeg om alles te kunnen betalen. ze mist elke maand 300 euro ofzoiets. Maar ze wilt er niks meer voor doen omdat ze altijd zegt : ik kom toch binnekort in de schulden door de koopwoning die nog verkocht moet worden.

ik vind het zelf heel erg zeilig en wil haar graag helpen.
ze heeft ook nog geen huursubsidie aangevraagd ofzo.
en ik weet ook niet of dat kan.

weet iemand of ik haar een beetje kan helpen ofzo? dat ze in ieder geval weer een beetje positief gaat denken over het leven. misschien helpt dat haar ook wel om weer wat meer te gaan werken zodat ze alles kan betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

heel belangrijk om er te zijn en een luisterend oor te bieden of misschien zelfs een schouder. Oplossingen hoef je niet te bieden. Je kunt haar vragen waar ze mee geholpen is zonder dat jij het probleem overneemt. Het is een harde tijd waar je haar doorheen kunt volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens rustig met haar zitten en kijk samen eens op deze site;
http://www.rechtopgeld.nl/

Vul samen de test in en kijk hoeveel dingen je geld op kunnen leveren. Dit is een site die aangeeft waarop je als burger recht hebt. Elke gemeente heeft ook geld in het potje voor burgers met problemen en geen riant inkomen.
Als alleenstaande ouder met kind bijv. heb je met een normaal inkomen dat niet boven modaal is ook al recht op toeslagen. Misschien heeft ze meer recht op steun dan dat ze nu denkt. Ze moet zich in elk geval niet lakoniek gaan opstellen want dan zit ze straks echt in de problemen. Niet uitstellen, want hiervan komt op de duur afstel, omdat ze zich alleen lakonieker of de situatie uitzichtlozer gaat zien. Je kunt haar in deze alleen in de gaten houden, signaleren en ingrijpen zodra het slechter gaat met haar en de situatie. Praat met haar en zorg dat ze nu alvast stappen onderneemt, voor ze straks de energie er niet meer voor heeft. Houd haar alert en stimuleer haar zo veel mogelijk om te bliven knokken, ze heeft ook nog een kind en die moet toch ook een leuk leventje hebben? Speel hierop in, elke moeder wil dit en vaak zet dit hen aan toch door te gaan en de bijl er niet bij neer te gooien. Je helpt haar het meest door een soort 'mental coach' te zijn in deze voor haar nare tijd, die altijd een luisterend oor heeft, maar geen zelfmedelijden accepteert. Het klinkt hard, want je voelt met haar mee, maar je met er niet in meegaan!
amc
13 jaar geleden
er zijn nog instanties die eventueel haar zou kunnen bijstaan,de bijstand bijvoorbeeld,maatschappelijk werk,die kunnen via fondsen mensen helpen die er zelf niet meer uit komen...en geef haar een schouder om uit te huilen want dat heeft ze hard nodig. sterkte meis