Als je geen melk kunt verdragen, en je hebt tekort aan vit. d is er dan een alternatief voor tabletten cq poeders?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daarom kregen wij vroeger iedere avond een lepel levertraan. Maar je kunt ook vette vis eten of visoliecapsules nemen. Er zijn wel zelfzorg medicijnen voor, maar je moet daar mee oppassen want je weet niet of je daardoor niet een te hoog gehalte aan calcium en/of fosfaten en je bloed krijgt. Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht. Vitamine D3 komt o.a. voor in boter, eieren, plantaardige oliën, sommige vette vissoorten en in met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen (o.a. levertraan en bepaalde margarines). Mogelijke oorzaken (o.a.) - tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding) - verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree of een darm-aandoening). Ik zou zeggen: * Oorzaak opsporen * Behandeling via je huisarts. Toegevoegd na 3 minuten: Vitamine D rijke voeding Vis, zoals snoek, baars 9-12 µg per 150 g en zalm en20 µg per 150 g sardienen (blik)2,2 µg per 70 g tonijn (blik) 1,2-2 µg per 70 g Wilde paddestoelen wilde cantharellen 13 µg per 100 g Vlees: lever 1,8-2,7 µg per 100 g kip 1,7 µg per 100 g Eieren (eigeel) 1,4 µg per 100 g Sardienen in blik 100 g 550

Bronnen:
http://www.consumed.nl/ziekten/6322/Vitami...

Sojamelk.

Mensen ouder dan vijf jaar hebben geen melk nodig. Wereldwijd drinkt zeker tweederde van de volwassenen nooit melk. Je krijgt de benodigde voedingsstoffen, zoals calcium, vitamines en eiwitten makkelijk binnen met andere voedingsmiddelen. Specifiek vitamine D zit ook in vette vis, boter, eidooier, lever,paddestoelen en groene groenten. En, zoals gezegd, wordt vitamine D onder invloed van zonlicht door de huid aangemaakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100