Als je geen melk kunt verdragen, en je hebt tekort aan vit. d is er dan een alternatief voor tabletten cq poeders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Daarom kregen wij vroeger iedere avond een lepel levertraan.
Maar je kunt ook vette vis eten of visoliecapsules nemen.

Er zijn wel zelfzorg medicijnen voor, maar je moet daar mee oppassen want je weet niet of je daardoor niet een te hoog gehalte aan calcium en/of fosfaten en je bloed krijgt.

Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht. Vitamine D3 komt o.a. voor in boter, eieren, plantaardige oliën, sommige vette vissoorten en in met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen (o.a. levertraan en bepaalde margarines).

Mogelijke oorzaken (o.a.)
- tekort aan vitamine D in de voeding (dit is in de Westerse wereld alleen het geval bij zeer eenzijdige voeding)
- verminderde vitamine D-opname (- malabsorptie) in de darm (bijv. bij langdurige diarree of een darm-aandoening).

Ik zou zeggen:
* Oorzaak opsporen
* Behandeling via je huisarts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vitamine D rijke voeding
Vis, zoals snoek, baars 9-12 µg per 150 g
en zalm en20 µg per 150 g
sardienen (blik)2,2 µg per 70 g
tonijn (blik) 1,2-2 µg per 70 g
Wilde paddestoelen wilde cantharellen 13 µg per 100 g
Vlees:
lever 1,8-2,7 µg per 100 g
kip 1,7 µg per 100 g
Eieren (eigeel) 1,4 µg per 100 g
Sardienen in blik 100 g 550
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in de winter is het zonlicht vaak nog voldoende om via handen en gezicht de nodige vitamine D op te wekken.
Al zal het niet voor iedereen meevallen om een uurtje buiten te komen op uren dat de zon op is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen ouder dan vijf jaar hebben geen melk nodig. Wereldwijd drinkt zeker tweederde van de volwassenen nooit melk. Je krijgt de benodigde voedingsstoffen, zoals calcium, vitamines en eiwitten makkelijk binnen met andere voedingsmiddelen. Specifiek vitamine D zit ook in vette vis, boter, eidooier, lever,paddestoelen en groene groenten. En, zoals gezegd, wordt vitamine D onder invloed van zonlicht door de huid aangemaakt.