Is vasten goed voor de lijn?

Ik hoorde van mijn trainer dat het goed voor de lijn is om één dag per week, 24 uur niet te eten (wel drinken!) Door het aanmaken van het groeihormoon zou je super snel afvallen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (10)

Nee, juist niet doen.
je wordt er ongezonder van.
Blijf net zoveel eten, maar gezonder en blijf bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet goed voor je!
Het is gewoon het beste om 3 keer per dag gezond te eten en voldoende te bewegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan volgens mij geen kwaad maar ik zou dan wel echte fruitdrank drinken en wellicht bouillons. Ik zou niet gaan voor alleen maar water want daarmee werk je alleen maar JoJo in de hand. Overigens kun je ook kilo's afvallen door juist 1 dag per week belachelijk veel te eten maar dat is geloof ik een beetje controversieel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben gewoon wie je bent. Eet drie keer per dag (gezond) en beweeg voldoende. Dan heb je dit soort vreemde lijn-methoden helemaal niet nodig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vasten is niet goed voor de lijn. Vooral als je dit lang doet gaat je lichaam zich hieraan aanpassen. Wat je dan eet, wordt juist opgeslagen als vet.. zodat je lichaam genoeg heeft voor als je weer gaat vasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de stofwisseling moet juist continu blijven werken.
ik zie het verband niet met groeihormonen?
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja... Als je wat kilo's kwijt wilt, kan vasten een uitkomst bieden. Vooral om snel wat gewicht kwijt te raken, is dit een goede optie. Je eet dan geen vaste voeding meer, maar drinkt alleen thee en sappen. Dit heet ontslakken. Het kan op verschillende manieren, zie de link hieronder en ook een eerdere GV-vraag of vasten gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de lijn is het goed: Je wordt lekker dun. Maar de vraag is: Ben je dan wel gezond. Ik denk van niet, want je weerstand neemt af, je bent minder fit.. dus je voelt je niet lekkerder, ofzo. Tip voor het lijnen (standaard tip): gezond eten, sporten en lekkere dingen proberen te laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vasten is goed voor je lichaam en dus ook goed voor je lijn... Het is heel goed om een keer per jaar te vasten, in het verleden was het soms noodzakelijk dat je moest vasten, daar is het gestel op ingesteld, dat het een langere tijd zonder voedsel kan...

Of er dan groeihormoon ontstaat dat denk ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vasten kan een periode zijn van bezinning. Zoals in de Islam gebruikelijk is in de ramadan en in de Christelijke godsdienst voor pasen. In dat opzicht kan het nuttig zijn.

Een dag vasten om te lijnen helpt niet echt. Meestal bereik je het tegenovergestelde. Je lichaam gaat zuiniger met de energie en voeding om (haalt er ook meer uit) en door het hongergevoel ga je de volgende dag inhalen. Dat komt doordat de suikerspiegels in je bloed te veel schommelen en je lichaam dat probeert te overcompenseren.

Waarom het lijkt te helpen komt omdat je er nogal veel vocht door verliest. Soms wel een kilo. En als je dan de volgende dag op de weegschaal staat wordt je gewoon voor de gek gehouden!

Als je wilt afvallen is het ook dom om te sporten. Zeg dat maar tegen je trainer! Je lichaam gaat door het sporten een energie tekort krijgen die je lichaam weer gaat compenseren ná het sporten. Vroeg of laat.

Natuurlijk is het zo dat als je sport je meer energie verbruikt en bij een gelijkblijvende voedselinname je netto afvalt. Maar dan moet je niet stoppen. Elk werkend dieet helpt omdat de energie inname minder is dan de benodigde energie. Het tekort wordt eerst uit suikers weggehaald en als die op zijn pas uit de vetten. Dan val je af.

Sporten kan heel gezond zijn om je spieren soepel te houden en je fit te voelen. Maar om af te vallen zijn er efficientere methoden waarbij je ook geen honger hebt: Drie keer per dag normaal eten + tussendoortjes op vaste tijden. Sonja is er beroemd mee geworden, maar biologisch stelt het niets voor. Als je haar dieten doorrekent krijg je gewoon minder energie binnen dan je nodig hebt. Ze weet het alleen slim over een dag te verdelen zodat je geen honger krijgt en niet over compenseert. Althans als je je er aan houdt. Ik heb dat een tijd gedaan en was 10 kg afgevallen, maar zit nu weer in mijn oude patroon, 10 kg erbij.

Toegevoegd op 09-06-2009 21:31:45
Let op: De links naar de bron zij interessant, maar waarschijnlijk ook een vorm van informatieve reclame. Dus mogelijk is de informatie op die website "gekleurd". Ik ben het er echter wel mee eens, dus vandaar de bronverwijzing.