Zijn er mensen die er bewust voor kiezen de rest van hun leven single te blijven?

En zo ja, ben je dan ongelukkiger dan mensen die wel een partner hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Om een bewuste keuze te kunnen maken, moet je dus beiden goed hebben leren kennen - leven met een partner, en leven als single.
En het hangt dan natuurlijk ook nog erg van de persoon af : sommige mensen zijn uitgesproken sociale diertjes, en hebben heel graag mensen om zich heen, anderen vinden het prima om veel tijd alleen door te brengen, alleen op vakantie te gaan, en voelen zich niet zo prettig in een groep.

Als je in partnerschappen gemerkt hebt, dat je je erg eenzaam en onbegrepen voelde, dat je, om geaccepteerd te worden door de partner heel erg aan jezelf moest sleutelen en snoeien, dan kan het dus zijn, dat je zonder partner een veel gelukkiger leven hebt.

Het wordt alleen niet zo erg geaccepteerd, mensen zien toch meestal een 'stel' als de meest 'normale' manier van leven.
Zo wordt een happy single toch vaak gezien als een beetje zielig, men bemoeit zich met de manier hoe iemand de feestdagen doorbrengt, want 'dan kan je toch niet in je eentje zitten?'. Of een soloïst wordt gezien als een egoist, die niet bereid is concessies te doen, compromissen te sluiten, en te bang/te laf/te gemakzuchtig is voor verantwoording.

Misschien dat die visie (met de miljoenen singles in Nederland) langzamerhand een beetje anders wordt, en kan men een mens als individu zien, en volledig, zonder dat er een wederhelft aan hangt.

Ik ben al sinds mijn 17e 'op mezelf', ben een paar keer een partnerschap aangegaan omdat ik ervan overtuigd was dat dit voor heel lange tijd goed zou zijn. Die tijd bleek elke keer korter dan ik gehoopt had, en na elke poging mijn leven te delen met een ander mens waar ik zielsveel van hield, was ik een hoopje ellende, dat gedesillusioneerd zich aan d'r schoenveters omhoog hees om door te kunnen gaan.

Ik zet mijn rustige, harmonieuze, creatieve leven niet meer zo gauw op het spel - ik ben véél te gelukkig om het risico te lopen, dat er weer roet in m'n eten gegooid wordt.

Ik heb een handvol hele goede, lieve vrienden die me door en door kennen, en kan het goed vinden met mezelf. Ik verveel me nooit, en mijn leven is vol, kleurrijk en vol blije dingen.

Een partner zou hier heel weinig aan toevoegen, denk ik.

Want dat is intussen een beetje mijn motto geworden : geen stressfactor, maar een toevoeging.

Zo zou ik voor een partner willen zijn, en zo zou ik een partner in m'n leven willen ervaren.

Zolang dat er niet inzit, blijf ik happy single!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben nu al 5jaar single en dat bevalt me prima of dat voor de rest van mijn leven is weet ik niet,ik ben zeker niet opzoek en heb niet het idee dat ik iets mis.Men kan mij wel omschrijven iemand die bewust single is en of ik gelukkiger ben dan mensen met een partner dat weet ik niet.Wel ben ik gelukkiger als toen ik een partner had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn er. En nee, ik kan me niet voorstellen dat ze ongelukkiger zijn. Ik ben zelf single, dan wel niet bewust, maar ik heb een heerlijk leven. En net zo vaak als dat ik denk 'het zou wel leuk zijn als ik een maatje heb' zo vaak verzuchten mijn vriendinnen 'ik wou dat ik single was'.

Kortom ... Elk voordeel heb z'n nadeel!
Het een maakt niet ongelukkiger dan het ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze mensen zijn er inderdaad. Ik denk trouwens als mensen hier bewust voor kiezen, ze in het algemeen gelukkig met deze keus zijn, anders zouden ze niet bewust hiervoor kiezen, als je snapt wat ik bedoel. ;-)

Veel mensen denken dat je pas met partner echt gelukkig kan zijn, en dat kan heel goed, maar je kan net zo goed heel gelukkig zijn als je alleen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze het kunnen volhouden voldoen volgens mij in ieder geval monnikken, nonnen, pastoors en dat soort katholieke geestelijken aan deze omschrijving.

Door negatieve ervaringen met ex-partners, zaken die mis zijn gegaan in de kindertijd of mensen die eigenlijk geen geschikte partner kunnen vinden zijn er ook mensen die alleen blijven een acceptabel alternatief vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is heel apert gezegd.
ik denk niet dat mensen bewust single blijven,
het kan wel uiteraard.
samen geeft differentiatie. is heel
anders, vraagt ook wat anders.
ongelukkiger met de single-keus, dat hoeft zeker niet.
samen biedt mijn inziens meer mogelijkheden en inzichten.