Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je iets doen zonder eigenbelang?

Het is mijn stelling dat alles een stukje eigenbelang heeft.... En dat is ook gezond!

Misschien denk je dat een moeder zonder eigenbelang handelt. Maar haar eigen geluk hangt voor een deel samen met het welzijn van haar kids. En daar is niks mis mee.

Zelfs een moeder Theresa die zoveel goeds gedaan heeft. Ook dat heeft volgens mij met een stuk gezond eigenbelang in zich: goed gevoel omdat mensen je zo dankbaar zijn.

Zijn er dingen die werkelijk totaal zonder eigenbelang kunt doen? Volgens mij bestaat het niet ;)

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ook ik denk dat alles een stuk eigenbelang heeft. Natuurlijk laat je je dierbaren niet in de steek en ben je graag bereid te helpen, maar vaak maak je toch een afweging waarin wel degelijk een klein stukje eigenbelang zit. Bijvoorbeeld: Je hebt een bejaarde moeder die een beroep op je doet omdat ze zich niet zo lekker voelt: Jij hebt het druk; het komt je eigenlijk helemaal niet uit om naar je moeder te gaan; je denkt dat 'het niet lekker voelen' wel mee valt; je overweegt zelfs even om niet nu, maar later te gaan; je besluit wel te gaan, omdat je jezelf niets wilt verwijten als er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Met je kinderen werkt het in principe hetzelfde: Je wilt als ouder het goed doen; een goede band met je kinderen hebben; je wilt dat de kinderen niets tekort komen; en je wilt dat je kinderen bovenal gelukkig zijn. Zeker als je jonge kinderen hebt, die nog thuis wonen, valt hun welzijn samen met dat van jou. Maar ook als je het conflict aangaat, is dat zowel voor hun bestwil, maar je wilt het als ouder ook zo goed mogelijk doen.
Ook als je kinderen groter zijn, zijn de adviezen en je hulp in eerste instantie bedoeld om je kind te helpen, maar je doet het ook omdat je graag wilt dat je kinderen goed functioneren en gelukkig zijn.
Voor mij geldt dit ook in mijn werk: Ik doe mijn werk graag goed, want daar help ik andere mensen mee, maar krijg daar zelf ook een goed gevoel van. Een andere prettige bijkomstigheid is dat ik hier ook nog voor betaald word.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee hoor ik help graag mensen, zonder eigenbelang ;)!

Denk maar is aan familie / vrienden die iets nodig hebben. of ergens mee geholpen moeten worden daar zit 0% eigenbelang bij ;)!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja maar waarom help je die mensen? Omdat 't je een goed gevoel geeft? Dan is dat goede gevoel dus 't eigenbelang waar flexjoly 't over heeft.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Euh, "ik help graag". Dus je vindt het leuk :)
Eigenlijk zeg je, dat wanneer je iemand helpt dit altijd een beetje uit eigenbelang (zelfs als dat niets tastbaars of materieels is) is.

Wat dan wanneer je moeder je vraagt om 'weer' die tuinstoelen in de tuin af te spoelen, je daar helemaal geen zin in hebt, het je ook niet echt interesseert of ze zich er beter van voelt, maar het toch doet, omdat je nu eenmaal zo bent.

Ik denk dat wanneer je iets doet zonder bijbedoelingen die je financieel, materieel of status verbeteren, je kunt zeggen dat iets onbaatzuchtig is en zonder eigenbelang. Dat je jezelf daarvoor een schouderklopje wil geven of je daar een opwelling van voelt en je je lekker voelt, is uitsluitend voor jezelf van belang en je kunt er niets 'van belang' mee, dus is het niet eigenbelang vermeerderend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Er zijn geen menselijke acties die je niet kunt interpreteren als zijnde eigenbelang. Voor alle lieve acties die je voor anderen doet kun je een reden verzinnen die toch weer egoistisch is (statusverhoging, aardig gevonden worden, jezelf een goed gevoel geven).
Het is dus heel moeilijk om zoiets als "puur altruisme" wetenschappelijk aan te tonen of af te wijzen, omdat het altijd samengaat met een mogelijk egoistisch motief.
Eerlijk gezegd denk ik zelf ook niet dat puur altruisme bestaat, je handelt altijd ook gedeeltelijk vanuit eigenbelang. Je kunt namelijk je eigenbelang niet uitschakelen, het is altijd deel van je in alles wat je doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1 (vraag is overigens al eens eerder gesteld...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
ohw?!
Geen suggesties gezien :(
sorry
Vraag is al eens op een dergelijke wijze gesteld erg leuke vraag om te stellen btw ;-) ik citeer even me antwoord op die andere vraag:

Goede vraag eentje die ik mijzelf ook wel eens heb afgevraagd en ik ben toen tot het volgende antwoord gekomen: Ja alle handelingen komen voort uit een vorm van egoïsme. Hierbij definieer ik egoïsme als een handeling die je zelf ten goede komt. Het lijkt tegenstrijdig want er zijn genoeg voorbeelden te geven van bijvoorbeeld iemand die geld aan een goed doel geeft. Hierbij zou je zeggen dit is toch geen handeling die jezelf ten goede komt. Maar toch wel. Aller eerst komt het geven van geld vaak voor uit een gevoel van superioriteit. Ik geef geld aan een goed doel nu ben ik een goed mens en beter dan asociale mensen die geen geld aan een goed doel geven. Ten tweede en dit is naar mijn idee het meest fundamentele is dat er naar mijn idee handelingen zijn uit een soort groepsegoïsme. Ik heb mij hierbij laten inspireren door het categorisch imperatief van de Pruisische filosoof Imanuel Kant. Hij beweerde dat handelingen goed zijn als je moet kunnen willen dat iedereen dat doet in jouw positie. Hierbij denk ik dat het gevoel van geld geven komt uit het idee: stel ik word ineens arm. Dan zou ik in die positie ook willen dat ik geld krijg. In dat geval is het geven van geld ook een egoïstische handeling. Het komt niet ten goede van jouw direct maar wel van "de groep" (los gedefinieerd groep kan in dit geval ook wereld bevolking zijn)waarvan je deel uit maakt. Indirect is het dus ook voor je zelf ook gunstig. Kortom alle handelingen komen of voort uit direct egoïsme of indirecte groepsegoïsme. Als iemand geïntresseerd is in dit onderwerp raad ik aan hoofdstuk 12 uit the selfisch gene van Richard Dawkins te lezen. Hier wordt iets dergelijks uitgelegd. Namelijk dat het evolutionair voordeel heeft om je sociaal te gedragen.

Kortom er zit altijd wel een beetje eigen belang in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dan hebben we het over puur altruïsme, en ik denk niet dat dit in zijn zuiverste vorm mogelijk is.

Uiteindelijk handel je altruïstisch om een bepaalde reden, al is het maar omdat jij je goed voelt bij het helpen van anderen of dat je je niet goed voelt bij het naar voren brengen van je eigen belangen.

Eigenbelang is er in vele gradaties, toch komt er bij een zuivere, eerlijke en oprechte actie altijd een goed gevoel achteraan. Want je doet niet iets alleen voor die ander, maar ook omdat je jezelf er goed bij voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Er is altijd een stukje eigenbelang.
Als ik goed voor mijn hond ben doe ik dat voor hem maar voel me er zelf goed bij en gelukkig.
Maar dat is eigenlijk niet wat er bedoeld word met eigenbelang.
Al die dingen die je doet, zoals jij ook aal aangeeft kun je zeggen dat je die niet uit eigenbelang doet, omdat het niet de bedoeling is dat jij je er beter bij voelt. Dat is een prettige bijkomstigheid en misschien is dat wel zo omdat je dat zou doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Eigenbelang en belang van anderen staan in voortdurende wisselwerking met elkaar. Als je bijvoorbeeld reist met een vliegtuig, krijg je tijdens de veiligheidsinstructies te horen dat je bij problemen met de luchtdruk eerst je eigen zuurstofmasker moet opdoen, om pas daarna je kind en/of anderen te helpen. Door eerst goed voor jezelf te zorgen (eigenbelang), word je een betere hulpverlener. Als je besluit eerst anderen te helpen, leg je zelf het loodje en de rest met jou.

Maar ook in andere situaties is het niet zo gek om jezelf voorop te stellen. Je kunt beter voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Je kunt anderen pas iets leren als je dat eerst zelf geleerd hebt. Je kunt anderen gemakkelijker motiveren als je zelf gemotiveerd bent. Als je stabiel en zelfverzekerd overkomt, en opkomt voor jezelf (assertiviteit) nemen mensen je serieuzer dan wanneer je kruiperig bent en anderen voortdurend naar hun ogen kijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
sterven doe je zonder eigenbelang.

Toegevoegd op 09-06-2009 11:17:54
Gapen overigens ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee dat kan niet, uitgesloten...

Is dat duidelijk, dat dat NOOIT kan...

Maar er is wel een facet dat niemand hier zal benoemen, omdat niemand dat weet...

Als jij een persoon bent die niet bestaat als persoon maar alleen als één... Dan is het eigen niet persoonsgebonden, maar éénheidsgericht en dan is alles wat je doet voor een ander, want jij als persoon bestaat niet...

Dus als jij een niemand bent, dan is alles wat je doet voor iedereen... Ergo zonder persoonlijk, individueel eigenbelang... En alleen dan kan het wel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Zou het kunnen zijn dat jij het ook niet weet?
En dat je in plaats van DAAR te wijzen eens een keer naar hier te kijken... Als niemand dat weet, dan weet XiniX dat ook niet... Het is geen claim van XiniX dat hij het weet, hij weet het ook niet... Kun je dat zien?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Kun jij niet zien dat XiniX in de categorie NIEMAND valt? Elk persoon dus ook XiniX... En nu maak je me belachelijk in plaats van te zien...
Er leven wel echt mensen die zich totaal inzetten voor iets ZONDER EIGENBELANG. mensen op paliatieve zorgen , artsen zonder grenzen enz Mensen die zich niet zullen manifesteren in de media, mensen die geen dubbel agenda hebben , echet mensen met een gouden hart. Het bestaat en ik heb ze al tegengekomen. Daarom vind ik het zo gevaarlijk te beweren, zoals vele gv bantwoorders, dat er geen werkelijk altruisme bestaat: want dat betekent dat de wereld echt de foute weg opgaat : het ego eerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
met 'het ego eerst' gaat de wereld niet de foute kant op, want het is inherent aan de mens om het ego op de eerste plaats te zetten en te houden, zo is de mens nu eenmaal geprogrammeerd...
maar je hebt gelijk dat er mensen zijn die zich belangeloos in lijken te zetten... de beloning is dan zogezegd intrinsiek: het geeft een goed gevoel, waardering van binnen zo gezegd... die intrinsiek beloning is niet nodig om het ego te strelen, maar kan vormt wel heel zeker een drijfveer ...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing