Is iemand alcoholist als diegene bij de lunch een biertje drinkt en bij het avondeten nog 2, of 3?

Elke dag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Pas als hij dat echt iedere dag nodig denkt te hebben en niet meer zonder kan, dan kun je spreken van alcoholisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet maar gaat wel de verkeerde kant op...
Je lichaam went aan de alcohol en na een aantal jaren is er misschien geen weg terug.
Bij mij was het gedurende een half jaar gewoonte om 1 glas
versgetapt bier te drinken bij mijn lunch.
Daarna enkele maanden 2 glazen.
Toen ik van een collega hoorde dat zijn huisarts levercirrose
had vastgesteld ben ik abrupt gestopt.
Ondanks dat drink ik nog gerust een pilsje maar bijna nooit
overdag.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik werkte toen bij een brouwerij waar je overdag mocht
drinken...de baas zelf dronk het meest dus het was elke dag feest:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de regel is een vrouw een alcoholiste als ze 3 standaard glazen per dag, iedere dag zou drinken. Een man heeft dat bij 4. Als iemand bij de lunch een drinkt, en dan nog 2 of 3, iedere dag, spreek je inderdaad van een alcoholist.

Ik weet niet hoe dit persoon zich gedraagd en of het ook ergerlijk is, maar het zou bevorderend zijn voor zijn lichaam als hij of zij wat gaat matigen met zijn alcoholgebruik. Ik ken ook wel mensen die iedere avond 3 glazen drinken, maar dat lijkt dan niks, daar gedraagt hij/zij ook niet veel anders door. Hoewel hij/zij volgens de regel wel een alcoholist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een biertje drinkt, een sigaretje rookt.
Laten we precies zijn. Drinkt hij een flesje bier, hoeveel cc is het flesje of drinkt hij een glas (200cc).
Als iemand iedere dag 3 glazen drinkt is de kans groot dat hij alcohollist wordt.

Alcoholisme is een verslaving die ernstige gevolgen kan hebben. De verslaafde drinkt zoveel alcoholhoudende drank dat de gezondheid, het werk en het sociaal leven daaronder te lijden hebben.
* Het eerste stadium van alcoholisme ervaart men wanneer men problemen heeft gerelateerd aan alcoholgebruik. Men gaat soms stiekem drinken, zich schuldig voelen over het drinken en er veel aan denken.
* Het middenstadium van alcoholisme kenmerkt zich door een steeds meer onbeheersbare levenssituatie. De alcoholist blijft echter ontkennen dat er problemen zijn. Er wordt steeds meer gedronken dan de bedoeling was.
* In het late stadium van alcoholisme is het dagelijkse leven geheel onbeheersbaar. Medische problemen zoals leveraantasting, pancreatitis, zenuw- en spierschade, hoge bloeddruk en interne bloedingen kunnen het gevolg zijn. Het hart en de hersenen worden aangetast met als resultaat hartaanvallen of beroerte.* Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben.

Wetenswaardigheden:
Het tempo waarin iemand drinkt en de pauzes die worden ingelast, is bepalend voor het promillage alcohol in het bloed.
Dus bij benadering:
1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd - vrolijk. Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel.
3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker.
7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt.
15-20 glazen (3 tot 4 promille): Laveloos
Je zintuigen verdoven en je bent in de war en afwezig; wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.
20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.
Proost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
http://alcoholisme.wikidot.com/wat-is-alcoholisme en http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=227 als bronnen gebruikt, of andere?
Bij iedere dag twee bier ben je technisch genomen verslaafd. De persoon zelf zal dit ontkennen, ik vrees zelfs daar ik voor dit antwoord minnetjes ga krijgen van zulke mensen :-$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat wel meevalt. Alcoholist ben je als je je eigen drinkgedrag niet meer onder controle hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Het hangt er van af...

Is het een recente ontwikkeling of doet die persoon dat al jaren?
In het tweede geval zou ik me niet teveel zorgen maken, is het echter sinds kort dat die persoon meer is gaan drinken kan je misschien nagaan of daar een reden voor kan zijn.
Er zijn mensen die beweren dat je bij dagelijks gebruik een probleem hebt, toch zijn er heel veel mensen die dagelijks enkele glazen alcohol drinken en toch geen probleem hebben.
Indien je je echt zorgen maakt om deze persoon zou ik ergens anders informatie inwinnen, want de mensen op deze site bedoelen het uiteraard goed, maar hebben niet genoeg informatie om een juist antwoord te geven.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, alcoholisme is een alcoholverslaving, en daar spreek je nog niet over als het alleen gaat om regelmatig drinken. Iets is pas een verslaving als:

1. Je niet zonder kan, of alleen met heel veel moeite. Niet kunnen doen wat je uit gewoonte doet (bijvoorbeeld een biertje drinken bij de lunch) zorgt voor grote stress.

2. De gewoonte negatief ingrijpt in je dagelijks leven. Denk aan niet naar de piano-uitvoering van je dochter gaan omdat er geen alcohol geschonken wordt, dronken zijn op je werk, of 's ochtends niet goed kunnen functioneren door de kater die je hebt omdat je je de avond ervoor niet in kon houden.

Als de persoon die 3-4 biertjes op een dag drinkt niet aan beide kenmerken voldoet, is hij geen alcoholist maar een regelmatige drinker. Net zoals héél veel Nederlanders, en nóg meer Belgen en Fransen.