Ik denk dat je beter naar je huisarts kunt gaan met deze vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lab onderzoek is w.s. aangevraagd door je huisarts. Je zal het resultaat met hem/haar bespreken en dat is bepalend voor het vervolgbeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor een uitslag bedoelt u precies de CEA denk ik u moet zie na u huisarts voegen of de uroloog dat lijkt me het verstandigste zodat u misschien u u zelf ongerust maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan de je hebt over een PSA-test hebt? Het Prostaat Specifiek Antigeen (PSA) is een eiwit dat normaal in geringe mate in het bloed aanwezig is. Het wordt gevormd in het klierweefsel van de prostaat, zowel in een gezonde als in een zieke prostaat. Het is waarschijnlijk een maat voor activiteit van bepaalde delen van het prostaatweefsel, maar het is nog niet duidelijk waardoor de verschillende PSA-waarden worden veroorzaakt. Wel is duidelijk dat bij het ouder worden het PSA-gehalte in het bloed kan stijgen zonder dat er afwijkingen aan de prostaat worden gevonden.

PSA is momenteel de belangrijkste substantie in het bloed om prostaatkanker vast te stellen. Sinds de ontdekking (pas in 1971 werd PSA voor het eerst gevonden) is men dit steeds vaker gaan onderzoeken en dit heeft geleid tot een forse toename van het aantal vroeg ontdekte prostaatkankers. Echter, spoedig bleek ook dat niet bij alle vormen van prostaatkanker het PSA verhoogd is en dat lang niet iedere verhoging ook gepaard gaat met kanker.

Als je een zelftest hebt gedaan moet je even naar je huisarts voor een goede interpretatie en advies of nader onderzoek.

Als de huisarts deze zelf heeft aangevraagd n.a.v. jouw bezoek: zie voorgaand antwoord. Hij of zij zal je meer informatie geven over het eventuele vervolgtraject.

Kijk hier voor meer informatie over PSA: http://www.prostaat.nl/content/psa/psa.asp