gaan gedachten eerst door het korte termijn geheugen voor ze na het lange termijn geheugen gaan ?

zou je dan met korsakoff helemaal niks meer opsluiten aangezien je korte termijngeheuge dan niet werkt ?

Toegevoegd na 58 seconden:
opsluiten bedoel opslaan/onthouden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klopt. Ik heb er een voorbeeld van, heel treffend.

Ik moest eens een mevrouw met Korsakov helemaal verschonen, ze was al zover heen, dat ze ook niet meer wist waar wc papier toe diende.
Ik liet haar zitten op de rand van het bed, die opdracht begreep ze, en ze bleef zitten. Vervolgens deed ik haar onderbroek om haar voeten tot haar knieen, en vervolgens de bovenbroek, en vroeg haar te gaan staan. Maar zij had enorm pijn in haar knie, dus ze ging steeds staan en onmiddellijk weer zitten.
Ik heb toen achterelkaar: Rietje staan, Rietje staan enz, moeten zeggen om haar aangekleed te krijgen.

Nee, er komt echt niets nieuws meer binnen bij die mensen. Heb ik ook gemerkt in de dak-en thuislozenzorg. Ze merken zelf soms wel op dat er gaten zijn, en dan gaan ze fantaseren, dus hun verhalen kloppen echt niet.
Ze noemen dat confabuleren. Kunnen ze soms heel goed.

Tja, drank doet meer dan je lief is!

Toegevoegd na 1 minuut:
Men noemt dat confabuleren, zijzelf natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar komt het zo'n beetje op neer (hoe hersenen precies werken is nog niet zo heel zeker).
Een man met korsakov vroeg elke keer als hij thuiskwam: "Hè, nieuwe gordijnen?"
en dat tot hij een half jaar later werd opgenomen.
Pas als je je zoiets voorstelt krijg je enig begrip van het probleem, al is het voorbeeld van Ineke nog extremer.
Vaak blijft het maar enkele seconden hangen bij die mensen.