Kan je via deze manier je sociale fobie overwinnen?

Ik durf niet meer te fietsen en niet meer te lopen op straat omdat ik bang ben dat andere dan naar me kijken en me uitlachen. zelfs al er niemand op straat is ben ik bang en gespannen en dan denk ik dat er mensen kijken.

Kan je een sociale fobie overwinnen door je angsten juist op te zoeken en gewoon te gaan fietsen en lopen in het openbaar en dan gewoon net zo lang door gaan totdat de angst weg is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gewoon doen. De confrontatie aangaan is de beste manier.

Antwoorden (6)

samen met vrienden afspreken en in een groepje buiten lopen waarom zouden mensen je uitlagen als er iemand raar is en op straat is denk jij tog wat boeit mij dat nou dus hun denken ong hetzelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik daar positief op antwoorden, ja dus. Als je niet wegloopt voor de situatie maar juist de confrontatie aangaat, zal je merken dat het trillen, de onrust en het zweten na een tijdje weer wegzakt.
Ik heb ook therapie waarin deze tip naar voren kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is de enige manier: jezelf confronteren met je angst en gaan doen waar je bang voor bent.
Maar om dat aleen te don is best moeilijk.
Misschien is het aan te raden om via je huisarts een afspraak te maken met een psycholoog om erachter te komen, waaróm je deze fobie hebt (is het een sociale fobie of straatvrees????) en om hulp te krijgen bij het omgaan ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, therapie is wel aan te raden.
Dat vind ik heel naar voor je maar ik zou het inderdaad gewoon doen, desnoods begin je met een kwartiertje, even een rondje wandelen/fietsen. En bouw het op tot je langer durft. Ik neem aan dat dit iets is wat je niet altijd gehad hebt.

Het aankijken, dat is iets waar je je maar niet te druk over moet maken. Je kijkt altijd wel naar iets of iemand, daar heb je ogen voor gekregen. Jij zelf kijkt ook naar die mensen, misschien voelen zij wel het zelfde als jou. En denken ze ook, hey die zit me aan te kijken!

We leven in een land waar mensen voornamelijk met zich zelf bezig zijn, gehaast en egoistisch geen tijd voor anderen. Kijken doen we wel naar mensen op tv.

Gewoon proberen, een kwartiertje naar buiten, desnoods tegen de tijd dat het donker wordt, met een koptelefoontje op met goeie muziek. Misschien een vriend(in) of familielid meevragen of die een ommetje met je wil maken. Zodat je een praatje hebt.

Sterkte hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. De enige manier om dit soort angst te overwinnen is om juist wel te doen wat je eng vindt. Als je de dingen die je eng vindt niet meer doet, word je er ook niet vanzelf minder bang voor. Sterker nog, je zal eerder nog banger worden omdat je door niet meer op straat te lopen als het ware aan jezelf 'bewijst' dat het inderdaad eng en gevaarlijk is.

In feite heb je allerlei gedachten waar je bang van wordt, bijvoorbeeld "andere mensen kijken naar me en dat is erg omdat... (vul maar in, ze lachen me uit / praten over me / vinden me stom etc.). Door ondanks deze vervelende gedachten toch de straat op te gaan, test je als het ware of deze gedachtes waar zijn. Niet alleen 'gewoon doen' dus, maar ook goed opletten of je angst uitkomt.

Kijk eens om je heen: kijken mensen inderdaad naar je? Kijken ze meer naar jou dan naar andere mensen? Zo ja, waarom zou dat kunnen zijn? Misschien vinden ze je wel heel knap of bewonderen ze je t-shirt. Lachen mensen je uit? Of lachen ze je toe?
En: Kijk jij zelf naar andere mensen? Waarom doe je dat?
Misschien verbazen de antwoorden je wel.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meer de straat op durven klinkt niet bepaald als een 'sociale fobie', maar meer als 'agorafobie (pleinvrees).
Die angst is in veel gevallen echter goed te behandelen. Veelal door de angst letterlijk aan te gaan (en geef toe: wát kan je nou eigenlijk gebeuren?). Soms kan medicamenteus ondersteuning worden geboden. Veel gebruikte middelen zijn de benzodiazepinen (Oxazepam, Diazepam etc.).
Raadpleeg eens een huisarts, of liever nog een psycholoog.