Wat doe je als er geen klik is met een therapeut?

Ik heb sinds enkele weken i.v.m. het zwangerschapsverlof van mijn huidige therapeut een andere therapeut waarmee ik totaal geen klik heb. Ik vind haar zeer deskundig, maar doordat ze dat telkens weer wil profileren, gaat dit me juist tegenstaan. Ik heb al diverse keren gehoord dat ze ontzettend veel clienten heeft geholpen, cursussen in Frankrijk heeft gevogld en dat ze mensen in de praktijk heeft met soortgelijke problematiek als ik waarmee het erg goed gaat. Daarnaast gebruikt ze ontzettend veel vaktermen, wat mij enorm onzeker maakt. Ik ga me steeds kleiner en nietiger voelen. Ze is tijdens de therapie meer aan het woord dan ik en soms lijkt het wel alsof ze zich naar mij toe wil bewijzen. Ik merk dat ik me enorm aan haar ga irriteren. Ik heb al voorichtig aangegeven dat ik me door haar gedrag onzeker en angstig voel (ze doet me aan iemand uit mijn jeugd denken), maar er verandert niets. Ik merk dat ik steeds onzekerder word en voel dat dit me niet gaat helpen. Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat ik nog maar weinig van haar kan hebben en dat dit omgekeerd ook zo lijkt te zijn. Ik wil nu de therapie beeindigen, maar vind het nogal laf om weg te lopen. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.8K

Het beste antwoord

Met lafheid heeft dat echt niets te maken.
Tussen een therapeut en een client moet het klikken anders slaat de behandeling nergens op.
Je bent daar om geholpen te worden en blijkbaar is zij gewoon niet de persoon die dat jou kan bieden. Ook al had ze gouden trofeeen, dan kan het toch zijn dat het nu net tussen jullie niet klikt.

Evengoed kan je misschien op papier zetten waar je echt veel moeite mee hebt en dat eventueel aan haar voorlezen. Misschien kan je dan ook aangeven wat je nodig hebt om je veilig bij haar te kunnen voelen want alleen dan kan je je open stellen en inzichten ontvangen en helen.

Want misschien is het voor jullie beiden wel lastig. Voor jou omdat je met je andere therapeut blijkbaar wel een goed band had en nu ineens "opgescheept" zit met een ander.
Voor haar misschien omdat zij dat ook wel weet en zich er zelfs mogelijk onzeker door voelt en daarom zoveel praat en zich wil bewijzen dat zij óók goed is.

Misschien dus nog 1 kans geven en als dat niet werkt een andere therapeut opzoeken lijkt me. Dat is niet laf. Dat is goed voor jezelf zorgen. Dat is achter je zelf staan.

Succes.
Kristal
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Lieve Angelique, blijkbaar heeft ze zelf iets te verwerken en fungeer jij misschien als trigger.
Daar ben je niet voor, zij dient er voor jou te zijn.
Dus als zij niet op een goede manier om kan gaan met jouw bezwaren dan lijkt het me duidelijk, een ander zoeken. Je zinnetje: ***Weet niet of ik dat weer aankan.**
spreekt boekdelen en zegt dat je daar niet op je plek bent.
Je zit daar toch niet om uit te proberen of je háár emoties aan kan... je zit daar voor jezélf.
Zorg goed voor jezelf en vraag of je huisarts een andere, voor jou goede therapeut voor je weet.
Kristal
12 jaar geleden
Nou, gelukkig maar,
heb je nu een prachtige aanleiding om jezélf te pleasen ;-)
Heb je dat een (paar) keer bewust gedaan dan ben je over een enorme drempel heen!
En dan kan je nu met dankbaarheid afscheid van je huidige therapeut nemen want door haar gedrag ben jij nu in staat voor je eigen welzijn te kiezen.
Hah!! Dat heb je goed gedaan :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opbeurende en goede reacties, Kristal
+
Kristal
12 jaar geleden
Nou Angelique, ik vind je moedig van je en ja, haar reactie is echt een bevestiging dat je het bij het rechte eind had toen je je afspraak afzei. Wacht je nu op je "oude" therapeut tot ze terug is?
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Lifehacker! Goed zo Angelique, nooit de hoop opgeven, je bent prima voor jezelf opgekomen door je kwetsbaar op te stellen en toch in staat te zijn voor jezelf te kiezen.
Prachtig!
En dat artikel heeft helemaal gelijk volgens mij.

Andere antwoorden (11)

het is heel belangrijk dat je haar vertrouwt, dus zoek een andere therapeut en vertel deze dat je niet meer komt, het is wel netjes om de reden aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
therapie is om je beter te maken, dat is hier duidelijk niet het geval, toen ik ook therapie volgde kreeg ik best vaak de vraag, vind je het nog prettig om met mij te praten, want je bent hier om er beter van te worden.
ik zie geen argument om niet van therapeut te veranderen, liever zo snel mogelijk dus. en je bent absoluut niet laf!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je eigen belang; vraag om een andere therapeut! Daar is niks lafs aan. Je moet haast wel een soort klik, of vertrouwensband met je therapeut hebben, anders werkt namelijk je hele therapie niet meer.

Deze therapeut, helpt je niet, dat moge duidelijk zijn, sterker nog, ze verergerd je "klachten". Een therapeut die veel aan het woord is, en al die dingen maar blijft herhalen over zichzelf zoals je dat zegt, heeft volgens mij zelf een probleem (narcistisch probleempje, of zelf onzeker)

Laf ben je al zeker niet, je bent juist een held als je voor jezelf kiest, en of tijdelijk stopt, of om een andere therapeut vraagt.

Niet twijfelen, het gaat hier om je eigen gezondheid!
Ik zou ook niet eens meer gaan als ik jou verhaal zo lees. Even een telefoontje plegen, desnoods met iemand van het kantoor daar, en zeggen dat je je niet prettig voelt bij deze therapeut, en er alleen maar nerveuser en onzekerder van wordt. Doen!

Heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit niet voor niets bij een therapeut, als het juist averechts werkt moet je dat bij haar aangeven, het is juist de bedoeling dat jij je beter gaat voelen en niet slechter. Geeft het aan en vraag om een ander of in ieder geval geef haar de kans om het anders aan te pakken. Zeker als je er niet gemakkelijk onder vind door oude herinneringen moet je de optie aangeven dat je helemaal weg wilt in ieder geval tot de andere weer terug is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan twee kanten op zijn. Of je gaat een andere therapeut vinden die wel bij je aansluit.
Of deze therapeut is voor jou een teken dat er nog iets niet lekker zit. Want dat je geen klik hebt en je je zelfs ergert aan zaken, zijn toch tekenen dat er iets in je zit wat niet goed afgehandeld is. Doordat jij nu deze therapeut hebt getroffen kan natuurlijk een 'teken' zijn dat jij aan dat stukje in jezelf kan gaan werken.
Zie jij dit misschien ook als een teken, dan kan je je ergernissen bespreekbaar maken. De therapeut is er natuurlijk om je te helpen hiermee en dat zal diegene ook gaan doen, daar ben ik van overtuigt.

Of je zoekt wel een andere therapeut, maar misschien voelt dat wel als vluchten. Vluchten voor het 'type' persoon, een type persoon waar je in je leven al vaker tegenaan bent gelopen en altijd al problemen mee gehad hebt.
Misschien doet deze therapeut je wel herinneren aan iemand uit je jonge jeugd/verleden.

Zelf heb ik ervaren dat een type persoon me altijd in het leven dwars zat. Na onderzoek ben ik erachter gekomen dat deze personen veel op mijn broer lijken. Zo terug beoordeeld was mijn beste jeugdvriend ook zo een type en diverse managers van mijn (vorige) werk ook. Altijd had ik er een probleem mee.
Ik wilde ook vluchten en weer ander werk gaan zoeken, maar ik wist dat bij een volgend werk ik weer diezelfde type persoon zou gaan tegenkomen. Dus ik besloot om te blijven en eraan te gaan werken. Met succes, hoewel ze me soms nog op de kast kunnen krijgen, heb ik de overhand gekregen en die manager op mijn werk zijn niet meer mijn managers en zijn ze weg of hebben ze een andere functie gekregen.

Dus aan jou ook de vraag: heb jij deze type persoon (van je therapeut) al vaker tegen het lijf gelopen? Is het misschien een telkens terugkerende situatie voor verschillende perioden van je leven?
Dan zou ik niet meer gaan vluchten, maar het als een kans zien om eindelijk deze situaties/personen voor jezelf aan te gaan pakken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb nu pas je toelichting goed gelezen, en je zegt het zelf als dat type persoon je doet denken aan iemand uit je verleden.
Daar voel jij nog erg veel pijn en heb je veel verdriet door gehad. Dus het is een uitstekend onderwerp om te behandelen als therapie.
Je hebt het al voorzichtig aangekaart, maar daar is geen gehoor aan gegeven.

Verder in reacties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf zou ik tegen de therapeut zeggen: ik wil het over hebben en hoe die mij heeft behandeld. Waardoor ik erg onzeker ben geworden. Tijdens dat je het over jou verleden hebt en die andere persoon, kan je voorbeelden aanhalen hoe je therapeut nu doet en hoe jij je daarbij voelt.
Wil de therapeut daar niet mee verder, dan kan je alsnog een andere proberen te vinden. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de therapeut jou gaat helpen.
Kristal
12 jaar geleden
Op zichzelf ben ik het helemaal met je eens GD. Alleen: Angelique heeft daar hulp bij nodig en zoals ik het begrijp triggert zij ook de therapeut. Die reageert blijkbaar nogal heftig als Angelique haar moeite uit.
Dus omdat het nu juist de therapeut is die haar dient te helpen zou ik het geen vluchtgedrag willen noemen als dat niet klikt en Angelique een ander wil gaan zoeken. Ik zou het eerder een gezonde bewustwording willen noemen van wat je nodig hebt; een therapeut waarbij je je veilig genoeg voelt om het nou juist over datgene te hebben wat je zo helder beschrijft. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf zou ik bij een therapie juist het verleden willen doorlopen. Niet zomaar afdoen als het is geweest en er niet meer over hebben. Dat is iets wat we al deden, maar we steeds maar weer tegenaan lopen en dus wel degelijk nog blokkeren doordat we het verleden niet 'durven' te aanschouwen.
Als dit de opstelling van de therapeut is, dan lijkt het me niet de goede voor je. Dat kan natuurlijk ook gewoon. Over personen die dominant zijn en arrogant, kan ik je ook wel iets vertellen. Dat is namelijk dat zij zich 'boven' een ander plaatsen, zodat zij zichzelf meer gezien voelen en meer gewaardeerd voelen. Zij zijn dan immers de betere. Zij maken misbruik door de ander onder zich te plaatsen en te houden. Ze halen en houden jou omlaag zodat zij dan zelf de betere zijn (tov jou).
Het is HUN overlevingsmechamisme geworden in het leven, ook ontwikkeld vanuit de vroege jeugd.
Ze hebben geleerd om continu de competitie aan te gaan, om voortdurend de strijd op te zoeken (ook via uitdagen).
Ze gaan de strijd aan met hunzelf (perfectionisme) maar ook met de ander (aftroeven). Jij voelt je slecht daardoor omdat je wordt gedwongen om met hun in de competitie te gaan. Zij dagen je uit en op een 'kindse' wijze met plagen of ondermijnen.
Als jij iemand bent die totaal niets met competitiedrang heeft, dan zal het snel gaan botsen. jij hoeft niet zo nodig te winnen (of te verliezen). Blijf bij jezelf, probeer niet de competitie aan te gaan. Ga dan ook niet mee hierin. Zelf had ik moeite met mensen die ook domineerden, maar ook met manipulatie / liegen en bedriegen de andere uit balans haalden. Ik werd verwart, twijfelde aan mezelf. Terwijl de uiteindelijke oplossing was, door hun 'bluf' te callen.
Dit bracht hun uit hun balans en begonnen zij te twijfelen. De methode die zij geleerd hadden in het leven, werkte niet meer bij mij. Ze zijn niet gewend dat hun woord wordt betwijfeld.
Deze tegenaanpak had ik alleen kunnen ontwikkelen, doordat ik had begrepen waarom zij hun eigen persoonlijkheidstype hadden ontwikkeld.
Dus in jou geval, proberen te begrijpen waarom iemand dominant is en arrogant zijn. Wat geeft het hun? Welk voordeel krijgen ze als ze het toepassen? ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die collega had de gewoonte om te zeggen: "dat wist je, want dat had je met de email van mij gekregen" Ik reageer dan nu meteen: "o, kan je me die mail dan nog eens opnieuw sturen?" En dat kunnen ze dan niet als ze liegen. 1x heb ik zelfs als response op mijn reactie gekregen: "Nou dan zal ik het je gefaxed hebben"
(alsof interne communicatie met de fax gebeurd???)
Maar goed, ik hoefde daar niet meer op te reageren, want het was al overduidelijk dat het om een leugen ging. Nogmaals, het was een heel proces om met deze type personen te leren omgaan. Want normaal zou ik aan mezelf gaan twijfelen: had ik die mail nu wel of niet gehad? En was ik altijd de pineut en de schuldige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voor jou!
Probeer niet 'teveel' te gaan verzinnen, wat de beweeg redenen van de ander ook is, je komt daar niet snel achter als het niet duidelijk op tafel ligt. Ze kan namelijk ook gewoon haar reactie op jou spiegelen. Door tegen jou aan te geven dat er maar 1 afspraak mogelijk is, geeft ze naar haar zelf ook toe dat ze het druk zat heeft. Het is voor haar natuurlijk ook moeilijk zat als iemand 'haar verlaat'.
Zoek er niet teveel achter, en laat het gewoon zijn beloop. Lukt het niet, gaat het niet soepel dan is zij niet de goede voor jou. Zo zocht ik ook onlangs naar een therapeut. Zocht op internet en schreef 1 daarvan een email met mijn verhaal. Ik hoorde niets voor 2 dagen. Daarna mijn eigen hypnotherapeut geschreven en gevraagd naar zijn visie. Die avond kreeg ik wel een antwoord van hem en heb inmiddels een afspraak staan.
Pas de maandag later kreeg ik een eerste antwoord op die onbekende... ze had geen plaats meer voor mij en gezien mij verhaal verwees ze me door naar een ander. Die heb ik opgezocht, maar daar voel ik helemaal niets mee.
Dus ik acteer veel op gevoel en of iets 'soepel' loopt. Hoe stroever het loopt, hoe meer het toch een teken is dat het niet zo moet zijn. Loopt het soepel, dan is het je 'goede' weg. Jij hebt nu lekker een balletje opgegooid, wacht het maar af, gaat het lopen, dan loopt het. Anders is dat ook een teken.
Kristal
12 jaar geleden
helemaal met je eens GD, als iets soepel verloopt is het je goede weg.
Het is een therapeut! Dat houd in dat je daar jezelf helemaal leert open te stellen over alles. Jezelf durft te uiten enz enz... anders kan een therapeut niets doen voor je. Nu zit je tijd te verspillen aan irritaties, gedachtes over van alles en aan of je de therapie wil beeindigen. Zo kom je niet aan je behandelingspunten toe waar je eigenlijk voor kwam. Schrijf desnoods een email met daarin precies wat je hier neer gezet hebt. En dat je een vervanging wil. succes

Toegevoegd na 12 minuten:
oke ik was te snel met reageren en had iets over het hoofd gezien. Dat je therapeut jou aan iemand van vroeger doet denken is naar mijn idee juist heel goed. Je komt in het leven vaker iemand tegen waar je vergelijkenissen in aantref, vaak zijn het juist de vervelende eigenschappen. Je bent al op de goede weg juist doordat je er bewust van bent dat dit een probleem is. Stuur je vraag gewoon naar je therapeut, die neemt je dan echt wel serieus en doet diegene het alsnog niet dan kan je om vervanging vragen. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angelique1, ik denk dat de essentie van wat je moeder bij jou heeft teweeggebracht nog niet uitgewerkt is. Daardoor juist heb je last van wat er gebeurt. Dat je dat zo helder kan aangeven bij je therapeut is heel mooi, en biedt de therapeut juist mogelijkheden om dit op te lossen. Maar jouw therapeut gaat kennelijk in de tegenoverdracht. Ik zou ik haar meteen loslaten, een therapeut die zo reageert kan immers nauwelijks iets voor je betekenen!
Ik ben het helemaal eens met de voorgaande antwoorden: het contact met je therapeut moet in de basis goed zitten. Als die klik er niet is, gaat het niet werken en doe je er goed aan iemand anders te zoeken. Niettemin kan het zinvol zijn om, voordat je iemand anders zoekt, dit conflict/probleem door te werken met de therapeut. Daar kun je veel van leren, vooral als dit probleem iets te maken heeft met de problemen waarvoor je in beginsel hulp hebt gezocht. Daar heb je al een start mee gemaakt door het voorzichtig aan te kaarten en dat vind ik supergoed! Dat lijkt me namelijk moeilijk en eng, vooral als iemand zo duidelijk de deskundige wil uithangen.

Ik wil nog toevoegen dat het voor de therapeut ook belangrijk is als je jouw probleem met haar gedrag duidelijk te berde brengt. Want als jij je niet goed voelt in het contact met haar, moet zij daar ook op de een of andere manier last van hebben. Ik ben zelf therapeut, en hoewel deskundig, ben ik niet volmaakt. Daarom leer ik graag van mijn cliënten. Ik vind het niet leuk om kritiek te krijgen, maar een gesprek over wat er mis gaat in de therapie levert zowel mij als mijn cliënten vaak zeer veel op. Het geeft vaak een enorme verdieping in de behandeling.

Ik heb zo'n vermoeden dat jouw vervangende therapeut hier iets minder voor open staat. Toch weet je maar nooit. Ik raad je aan om nog één keer te proberen dit te bespreken met haar (maar alleen als je je er tegen opgewassen voelt!). En dan zou ik het wat minder voorzichtig doen: heel duidelijk zijn over wat er met je gebeurt wanneer ze doet wat ze doet en haar vertellen wat je in plaats daarvan wèl nodig hebt van haar. Als je opgelucht uit dat gesprek komt, is er hoop op verbetering. Voel je je nog steeds niet gehoord, dan houdt het op en wordt het de hoogste tijd voor een andere therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op zich maakt het niet uit waarom het klikt en bij wie het niet klikt.

feit is dat jij je vrij genoeg moet voelen en voldoende vertrouwen hebt om zonder op je woorden te letten of je te ergeren aan kan geven wat je denkt (waar het dan over mag gaan!!)

nu ben je bezig om op te letten HOE je iets zeg, en wat je kan zeggen, waarbij je je doel finaal mist.

het is niet laf om weg te lopen, en dit hoeft ook niet.
geef aan dat JIJ voelt dat het niet klikt en jij je hierdoor niet genoeg op je gemak voelt om ongeforceerd en met een zeker gevoel te kunnen zeggen wat JIJ wil zeggen.

jij hoeft geen rekening te houden met therapeut!!! het moet omgekeerd zijn.

zoek dus iemand anders waar jij je wel prettig bij voelt

eerst!!! en intake/kennismaking, leg concreet uit hoe en wat, vertrouw op je intuïtie voor je een overstap maakt.
JIJ bent de persoon die de regie heeft met wie je praat en waar je je prettig bij voelt. niet iemand anders.

overleg even met je huisarts/verzekering of je over kan stappen. (dit kan verschillen van verzekering tot verzekering en van therapie tot therapie)

in ieder geval schiet het op deze manier niet op, dus voel je niet schuldig. het gaat om JOUW en niet om de therapeut die je verantwoording af moet leggen over je keuze.

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou meis, ga hier weer heen :)
de andere persoon is voor jou gewoon niet geschikt, dus die kan haar tijd beter besteden aan een ander (net als jij) ;-) succes, en maak van je hart geen moordkuil het is echt heerlijk om te zeggen waar het op staat, ze hoeft je niet te begrijpen of het er mee eens te zijn, JIJ voel het zo en dat is wat VOOR JOU van belang is. de huidige therapeut aan het werk houden is gelukkig niet jouw taak ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als dat de reden is voor je therapie gaat dit ECHT 3x niet werken met deze persoon dus! als ze weet dat je het moeilijk vind om voor jezelf op te komen kan je misschien een brief schijven, of een mailtje. als ze echt een vakvrouw is zou ze het moeten snappen. je ervaring met de oude therapeut klinkt idd veel vertrouwelijk en op een prettigere basis. fouten toegeven is open en eerlijk zijn, en dat is iets wat in dit vak erg belangrijk is :))
Kristal
12 jaar geleden
zeker weten Euc.
Om vooruit te kunnen komen is het belangrijk dat het klikt. Het komt mij over dat jouw therapeut niet op jou is afgestemd en zichzelf profileren veel belangrijker vindt. Jij bent de hulpvrager en hoeft dus niet naar deze verhalen te luisteren voor het geld dat het kost. De focus van de hulpverlener oet op jouw zijn gericht en de hulpvraag die je stelt. Frankrijk cursussen en ontsettend veel clienten zijn niet boeiend voor jou.
Jouw relatie met de therapeut en de trigger die bij jou ontstaat vanuit het verleden helpen niet voor en gode cleint-behandelaarrelatie. De kust is om daar open over te zijn en kijk eens naar de stappen van Marshall Rosenberg in het principe van Nonviolent communication.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen vind ik het nooit laf, als je besluit een andere therapeut te zoeken. Dat is voor mij opkomen voor jezelf en je belangen. Het is juist heel belangrijk dat het klikt tussen jou en je therapeut.

Je schrijft, dat je huidige therapeut met zwangerschapsverlof is: betekent dit, dat ze weer terugkomt? Je zou (in overleg) kunnen overwegen, om te stoppen met therapie tot ze weer terug is?

Een andere mogelijkheid is misschien haar niet, zoals je hebt gedaan, voorzichtig duidelijk te maken wat je dwarszit, maar ZEER duidelijk. Dat zal moeilijk voor je zijn, maar dat zou je ook schriftelijk kunnen te doen: per brief of per mail.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai Angelique1, Dat vind ik echt belachelijk, dat ze niet reageert op je mail!! Sowieso, dat je je in allerlei bochten moet wringen en je woorden op een goudschaaltje moet wegen. Je moet je juist bij een therapeut kunnen uiten zoals je je voelt...
Als dat al niet kan zeg..... jeeeemig!
Kan me heeeeel goed voorstellen, dat je hartstikke bang bent om die brief voor te lezen.... kan je hem niet aan haar geven, zodat ze hem zelf leest? Het lijkt me zo'n confrontatie als je dat óók nog zelf moet doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schreef: "Ik heb al voorzichtig aangegeven dat ik me door haar gedrag onzeker en angstig voel (ze doet me aan iemand uit mijn jeugd denken)"
Daaruit haal ik dan, dat je problemen in ieder geval richting angsten gaan. Ik herken dit bij mezelf, dus vandaar het begrip denk ik.
Logisch, dat je bang bent om pijn gedaan te worden..... en dat door de therapeut, die daaraan juist met jou moet werken....pfffffffffffffff...........
Heel veel sterkte Angelique en kom op voor jezelf, dat wens ik je toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! Geen idee, dat mijn woorden dit effect konden hebben, maar onbewust dus heel graag gedaan :-)
Ik ben misschien een beetje kort door de bocht maar gewoon ermee stoppen.Het is niet laf om weg te lopen.Zoek een nieuwe therapeut en stuur een briefje of een mail naar je huidige therapeut en zeg dat je ermee wilt stoppen om bijv. priveredenen.Succes