Heb ik asbest ingeademd?

Gisteren is er in onze straat brand geweest, waarbij ook het dak van het huis in de brand heeft gestaan. In de daken van de huizen in onze straat zit asbest. Ik ben naar buiten geweest om te kijken naar de brand, heb ik nu asbest ingeademd? En hoe schadelijk is dit dan voor mijn gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je hebt meerdere soorten asbest, die niet allemaal even schadelijk zijn.
Asbestvezels zweven altijd door de lucht, iedereen ademt weleens een vezeltje in, maar doorgaans worden die keurig opgeruimd door de macrofagen (opruimcellen) in je longen.
De meest schadelijke vorm van asbest wordt sinds 1978 niet meer gebruikt, maar zit dus nog wel in huizen die ouder zijn. Als zo'n huis gesloopt wordt of afbrandt of iets dergelijks, dan zal er in het eerste geval een protocol zijn hoe het asbesthoudend materiaal zo veilig mogelijk te verwijderen (zoals bij elke verwijdering van asbesthoudend materiaal), en in het tweede geval worden er metingen gedaan. Als er gevaarlijk asbest zou zijn vrijgekomen in gevaarlijke hoeveelheden, dan hadden jullie dat al gehoord.
Dus ik vermoed dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mocht de kans bestaan dat er astbest is vrijgekomen,dan zal de brandweer altijd een meting verrichten.
In dat geval zullen buurtbewoners het advies krijgen om ramen en deuren gesloten te houden.
Maar de kans is heel klein,dat zoiets is gebeurd bij wat jij omschrijft.
Anders was er lang een waarschuwing van de brandweer geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees gerust, je bent maar kort aan asbest blootgesteld, gevaarlijk wordt het pas wanneer je elke dag een lange tijd aan asbest ben blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou de klans is wel aanwezig maar weet je wel zeker dat die huizen uit asbest bestaan.volgens mij mag dat niet meer tegenwoordig hoor.ja de kans is er zeker maar erg gering .geen zorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asbest is inderdaad verboden tegenwoordig. Maar onze daken (die al in de jaren 70 gelegd zijn) bestaan nog zeker uit asbest. De gemeente heeft aangegeven dat zij die asbest willen verwijderen, maar dat zal nog wel even duren voordat dat gebeurd is.
ik denk niet dat je je ongerust hoeft te maken.
m,n vader was smid en werkte veel met kolenkachels.
elke dag werkte hij met asbestkoord, asbestplaten enz.
later kwamen ze er achter dat het slecht spul was.
hij is nu 82, en z,n collega,s zijn allemaal oeroud geworden.
dus over dat brandje waar je aan blootgesteld bent zal je niets aan overhouden.