Mijn schoonvader heeft kanker, hoe kan je aan kanker sterven?

2 jr geleden is er bij mijn schoonvader kanker geconstateerd in zijn longen, met uitzaaiingen naar zijn hersenen, nieren en lever. Chemo, en bestraling hebben niet geholpen. De laatste weken zie je hem echt achteruit gaan. Vorige week was er sprake van dat hij aan de pomp gelegd zou worden, voor voeding en straks evt. meer morfine, en narcose medicijnen. Zodat het allemaal wat versneld word.

Hij heeft nu al steeds meer momenten dat hij er niet bij is, ik bedoel niet dat hij dan slaapt, maar dat hij soort van gevangen zit in een herinnering, hij denkt bijv. dat hij bij de sluis in gorinchem staat. Hij ziet mensen naast zijn bed staan, een deur op plekken waar geen deur zit, hij denkt dat hij buiten ligt in de regen en dat soort dingen. Serieuze gesprekken zijn er niet meer bij.

Maar gister was hij er weer even, hij gaf toen aan, tegen zijn arts dat hij geen pomp wilde en op de natuurlijke manier wil sterven.

Maar ik vraag me dan af, hoe kan je dan sterven..
Wat gebeurd er in je lichaam, dat het er straks vanzelf mee ophoud als je kanker hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden. De tumoren in zijn hersenen kunnen de bloedtoevoer afknellen, dan zou hij sterven aan een beroerte. Dat gaat relatief plotseling. Maar wat ook kan is dat hij steeds meer zuurtoftekort krijgt door de tumoren in zijn longen, dat is als langzaam verdrinken.

Ik heb het kortgeleden meegemaakt met mijn schoonvader, darmkanker die was uitgezaaid naar longen, hersenen en ruggenmerg. Hij koos wel voor een pomp, voor palliatieve sedatie, toen de pijn niet meer te onderdrukken was met morfine. Ook met zo'n pomp is het sterven zelf overigens langdurig en moeilijk aan te zien. Het beste wat erover gezegd kan worden is dat het de bedoeling is dat de stervende het zelf niet meer merkt.

Ik wens jou en de familie veel sterkte, dit is een heel moeilijke tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende manieren waardoor kanker dodelijk kan zijn:

Hersen-, zenuw- en/of spierafwijkingen.
Bloed en stollingsafwijkingen.
Koorts (tumorkoorts)
cachexie (vermagering), anorexie (verminderde eetlust)

of

De gezwellen drukken op andere structuren en belemmeren daarvan de werking. Bij de darm kan bv. passage van voedsel onmogelijk worden; bij het ruggenmerg kunnen verlammingen ontstaan; in botten kunnen breuken optreden; bij zenuwen kan pijn ontstaan; in het hoofd ontstaan er ook andere neurologische problemen zoals epilepsie. Als het beenmerg door tumorweefsel wordt vervangen ontstaan ernstige bloedarmoede en stollingsstoornissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Organen gaan uitvallen en andere functies kunnen ook verstoord worden cq uitvallen.Alles waar de kankercellen door de uitzaaiíngen gaan woekeren vernietigen ze de goede cellen, totdat ze niet meer functioneren. Zolang het hart klopt, blijf je leven, ook al doet niets het meer.
Het is dan alleen nog wachten tot het hart er mee stopt.
Je schoonvader kan er zelfs geestelijk niet meer bij zijn.
Als hij een sterk hart heeft en hij wil geen euthanasie dan kan het best nog een tijdje duren voor het hart het opgeeft. Ik hoop voor jullie dat de dood hem genadig zal zijn in dit opzicht. Ik wens jullie héééél veel sterkte, ik heb het zelf meegemaakt en het kan een lijdensweg zijn.
In dit opzicht is het goed dat er pijnbestrijding mogelijk is.
amc
13 jaar geleden
Dood gaan is een ingewikkeld proces.
Het lichaam kan het opgeven doordat het proces en de uitzaaiingen zoveel klachten gaan geven dat het lichaam het niet kan verwerken. Lichaamsfuncties kunnen zodanig verstoord raken dat het niet met het leven verenigbaar is. Daarnaast heeft de menselijk geest een ongekende kracht. Door vechtlust kan iemand zijn sterfproces rekken of zelfs inkorten. Rekken gebeurt als iemand naar een dag toeleeft bv. als het een trouwdag is of een goede vriend moet van ver komen. Als dit feit bereikt is, heb ik vaak gezien dat iemand in rust zijn leven los kan laten en dat dit dan ook snel en ook erg vredig kan gaan.
Daarnaast heb je de medische begeleiding. Iemand die er erg aan toe is, waarbij de lichaamsfuncties zodanig slecht zijn dat het ondraaglijk lijden heet, kan met hulp van de (huis-) arts om palliatieve sedatie vragen. Een patient wordt in een slaaptoestand gebracht om het lijden te verzachten, als overgang naar de terminale fase. Door deze manier zie ik dat euthanasie minder gebruikt lijkt te worden omdat palliatieve sedatie geen actieve levensbeeindiging inhoudt. Dat geeft ook gelegenheid om bewust afscheid te nemen.
Heel veel sterkte.