Bestaan er hulpmiddelen voor het openmaken van potjes en flessen

Door reuma zijn de handen van mijn moeder zo vervormd dat ze anderen moet vragen doppen en deksels van potten, flessen en pakken los te maken. Ook bijvoorbeeld een slaatje in zo'n rond bakje krijgt ze niet open. Haar vingers zijn wel beweegelijk maar ze heeft totaal geen kracht erin.

Toegevoegd na 34 minuten:
Moeder woont in een verzorgingshuis maar wil de verzorgers niet teveel "lastig vallen". Het probleem is dat ze de fijne motoriek in de vingers ontberen moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je moeder tegen meer problemen aanlopen, bijv. in het huishouden, zelfzorg, etc, dan kan een consult bij een ergotherapeute ook nog uitkomst bieden voor meer tips en trucs. Je kunt hiernaar informeren bij de huisarts (ook voor een verwijzing).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook is het mogelijk om kranen te laten vervangen door
kranen met hendels.

Antwoorden (7)

Ja, er zijn veel hulpmiddelen voor mensen met reume. Kijk maar hier:
http://www.reumahulpmiddelen.nl/good_grips_potopener?category_id=84

Op die site zijn nog veel meer handige hulpmiddelen te vinden. Succes!
bamibal
13 jaar geleden
Bij de kruisverenigingen zijn hulpmiddelen te koop. Niet alleen voor reumapatiënten, maar voor veel lichamelijke ongemakken. Bovendien kunnen ze u ter plekke goed adviseren.
Ivana
13 jaar geleden
Ik heb geen reuma,maar mijn polsen zijn beide een keer gebroken en heb daar bijna geen kracht in.Ik doe de potten en de plastiek verpakking in een pan of teiltje heet water en dan lukt het om het open te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een ergotherapeut kun je bekijken wat je moeder wel en niet kan en die ergotherapeut zorgt dan voor hulpmiddelen of kan je moeder een aantal dingen leren om dingen gemakkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een heel handig ding. Gewoon van de blokker. Ik noem het mijn pottenplopper. Het is een gewone flessenopener, een ding waarmee je makkelijker bv een colafles opendraait en een haakje waarmee je lucht onder deksels van potjes krijgt en daardoor makkelijker kan openen in 1. Ik heb hem al heel lang dus ik weet niet of ze hem og hebben maar er zijn heel veel hulpmiddeltjes.
Kijk maar eens naar deze voorbeeldjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel apotheken verkopen ze dergelijke hulpmiddelen. Probeer het anders bij de thuiszorgwinkel, daar hebben ze het zeker.
13 jaar geleden
Behalve de echte hulpmiddelen kun je bij HAK een dekselopwipper aanvragen. Moeiteloos.
En als de deksels niet opengaan kun je er, als je er de kracht voor hebt, een aardappelschilmesje insteken. Dan gaat de lucht eruit en gaat de deksel makkelijk open.