Waarom kan ik niet in het daglicht kijken?

Ik ben vandaag thuisgebleven omdat ik in het "donker" wel mijn ogen open kan houden en in het licht niet.. mijn ogen gaan gelijk dicht en doen heel veel pijn en dat al heel de dag. Vannacht deden mijn ogen ook heel veel pijn ze bleven maar branden en tranen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je lijkt je ogen beschadigd te hebben. Mensen met deze klachten hebben vrijwel altijd, zonder bescherming van de ogen, in een lasvlam gekeken of zijn op een andere manier blootgesteld geweest aan fel (zon)licht. Ook wel sneeuwblindheid of lasogen genoemd. Er is vrijwel altijd een relatie met te veel (ultraviolet) licht.
Als je lenzen draagt zou het ook daardoor kunnen komen dat je ogen zijn beschadigd, doordat je ze vergeten bent ze er 's nachts uit te halen en daardoor te lang gedragen hebt ofzo.

In beide gevallen zou de meeste last over moeten zijn binnen 2 dagen. Is het dan niet over of wordt het erger, dan zou ik even naar de huisarts gaan.

Ben je de afgelopen dagen wellicht veel buiten in de sneeuw (in de zon) geweest zonder zonnebril?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het antwoord van Yancha kun je ook nog last hebben van een voorhoofdholte-ontsteking. Dan voel je een drukkende pijn boven en achter je ogen die erger wordt bij fel (dag)licht.

Hup, naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt een beetje als lasogen of te lange verblinding door teveel licht. Laat er een arts naar kijken en probeer schade te beperken of verder te voorkomen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn man vroeger wel eens een lasoog had, ging hij onmiddellijk naar de Eerste Hulp en daar kreeg hij een zalfje waarmee het zo over was.

Maar het kan ook een netvliesbeschadiging zijn. Je moet het echt even laten controleren!! Vanzelf zal dit niet overgaan.