Als je een gaatje hebt laten vullen bij de tandarts, kan daar dan weer een nieuw gaatje ontstaan?

Of is de vulling resistent? En kan je dan in de rest van diezelfde tand wel een gaatje krijgen? En zo ja, is dat erg? Of kunnen ze dat gewoon weer vullen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Ja er kan een gaatje ontstaan in de vulling..
en er kan in het gezonde deel van de tand/kies ook een gaatje komen!
En dat kunnen ze ook weer vullen..totdat de kies geheel uit vulling bestaat..dan niet meer natuurlijk;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste gevaar is dat er een nieuw gaatje ontstaat bij de rand van de vulling. Dus op de grens tussen vulling en tandglazuur.

Die plek kan namelijk een beetje poreus zijn. Als dat gebeurt, kunnen vuil en bacteriën daar ongehinderd in gaan zitten, terwijl jij geen enkele kans hebt daar te poetsen.

Verder kan een vulling scheuren. Dan treedt hetzelfde verschijnsel op, overal waar de scheur contact maakt met het tandglazuur.

Afgezien daarvan kan in een vulling geen normaal cariës-gaatje ontstaan. Een vulling kan wel afbreken of afbrokkelen. In een zeldzaam geval kan zelfs een hele vulling eruit vallen.

Soms is het overblijvende stuk tandglazuur naast de vulling erg dun. In dat geval kan een hard nootje fataal zijn: bijt je daarop, dan kan een stuk tandglazuur afbreken.

Verder is je tandglazuur van dezelfde tand/kies net zo stevig als het tandglazuur van je andere kiezen - tenzij je spreekt over een plek waar je slechter kunt poetsen dan op andere plekken, natuurlijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
In principe zal de vulling niet door bederf aangetast worden. Het wordt alleen weer een gaatje als de vulling niet blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een vulling zelf kan je nooit meer een gaatje krijgen, want dat bestaat uit vulmateriaal en dat is niet gevoelig voor cariës, zoals tandbeen. Maar wel om de vulling heen, en zelfs eronder, als ie 'lekt'. Dat kan dan ontdekt worden met foto's en weer gerepareerd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ie 'lekt' is toch gewoon een gat in de vulling hoor!
AWM
13 jaar geleden
Nee, dat gebeurt via de zijkanten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, Antwoordman.