In de eerste instantie Geen.
Daarna in overleg met de orthopeed of fysiotherapeut.
Maar ik neem aan dat je die al geraadpleegd hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zwelling en de pijn meevallen en u kunt op het been staan zonder dat u door uw knie zakt, probeer dan voorzichtig te blijven bewegen. Voor het herstel is dat juist goed.

Is er pijn of zwelling en kunt u niet staan op het been, dan is het verstandig om enkele dagen rust te nemen. Voor het bewegen in en om het huis (bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan) kunt u krukken gebruiken. Af en toe koelen van de knie met ‘icepacks’ kan prettig zijn en de pijn wat verminderen. Of het helpt voor de genezing is niet duidelijk. Soms kan inzwachtelen van de knie steun geven. Zodra de pijn en zwelling het toelaten moet u proberen de knie te buigen en te strekken en voorzichtig op het been gaan staan. Ga geleidelijk aan weer een stukje fietsen of wandelen.

Oefenen van uw spieren

Als u uw been een tijdje minder gebruikt, zult u merken dat de voorste bovenbeenspier (quadriceps) snel dunner en minder krachtig wordt. Probeer dit te voorkomen door dagelijks oefeningen te doen.

De eerste oefening kunt u doen als u gewoon op de bank ligt of zit. Uw been ligt gestrekt voor u. Probeer nu uw gestrekte been iets op te tillen, zodat uw voet een klein stukje omhoog komt. Is dat nog te zwaar, doe dan hetzelfde maar zonder dat uw voet omhoog komt. U zult zien dat uw voorste bovenbeenspier zich dan aanspant. Dat is een goed begin om die spier te oefenen. Span de spier 10 seconden aan. Daarna weer even ontspannen.

Probeer het aanspannen van de voorste bovenbeenspier tien maal te herhalen met pauzes van tien seconden. Kijk vervolgens of u deze oefening drie tot vier keer per dag kunt herhalen.