De ziekte Lyme kan cystes veroorzaken. IS dit te onderzoeken zonder operatie o.i.d.?

De spirocheten (verwekkers van Lyme) in je bloedbaan gaan op de vlucht voor de antibiotica die meestal voorgeschreven wordt , en creeeren een cyste, een verstopplek met een dikke laag.

Nu vraag ik me af of er methodes zijn waarmee je kunt zien wat er IN een cyste zit. En of de vloeistof weg te zuigen is, want dan heb je meteen een hoop van de spirocheten te pakken. Bij een operatie lijkt het me dat ze zich juist eerder kunnen verspreiden.
Bij de behandeling van lyme worden wel cystekillers ingezet (die die dikke laag openbreken) (ook niet echt fijn, ze komen weer in de bloedbaan en dat moet je weer behandelen met antibiotica bijvoorbeeld)

Zou dat ook bij een "gewone" cyste kunnen, zodat een operatie niet nodig is?

Toegevoegd na 8 uur:
Een MRI ontdekte een synoviadale facetcyste.

Toegevoegd na 8 uur:
Een MRI ontdekte een synoviadale facetcyste.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Cysten zijn met beeldvormende diagnostiek zoals echo's en MRI's te ontdekken. Afhankelijk van wat voor soort cyste het is, kan die op verschillende manieren worden verwijderd. Leegzuigen kan ook, en doorprikken ook, of inspuiten met een medicament. Het hangt er maar net van af wat voor cyste het is en waar die zit. Indien zich in een cyste microorganismen die de cyste hebben veroorzaakt ligt leegzuigen niet voor de hand omdat er altijd miljoenen van zullen achterblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een MRI ontdekte een synoviadale facetcyste.
http://www.spineuniverse.com/conditions/synovial-cysts-spine
dit heb ik gelezen: het is goedaardig en kan op verschillende manieren behandeld worden.
Dank voor je uitleg, levert weer een nieuwe vraag op: stel dat er spirocheten in zitten, zou er dan, naast het gebruikelijke medicament, niet een medicament zijn die hen uitschakelt? Ze zijn erg moeilijk uit te schakel;en, dat weet ik wel al. Mar zo op een hoopje, en meteen een paar miljoen tegelijk lijkt me wel prettig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien een geinfecteerd gebied wordt geopereerd, dan worden ook lokaal antibiotica op de "vieze plek"toegepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lyme laat zich helaas niet makkelijk uitschakelen door antibiotica. Het vlucht dan naar zuurstofarme gebieden en maakt er....cystes..Zie http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=5670
en verder daar. Maar misschien (hoop ik) is dit een ander type. In ieder geval hartelijk dank voor je informatie, heeft met verder geholpen! EN wie weet ook anderen tzt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn om te zien dat er verschillende mogelijkheden zijn. En goed te zien dat mijn idee van leegzuigen vadelen heeft (ook jammer, t leek zo eenvoudig) Dank voor de info