wat weet je onderbewuste meer dan jezelf?

ik las dat je onderbewuste meer weet dan jezelf en ik vroeg me of wat dan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Je onderbewuste weet die dingen die je eigenlijk niet wilt weten of voor uit durft te komen. Zoals slechte eigenschappen of verliefdheid om maar iets te noemen.
Of je onderbewustzijn weet dat iemand liegt tegen je omdat het signalen oppikt die je niet eens duidelijk kunt omschrijven
anneliez
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat dingen die je wel weet zo diep begraven liggen onder andere dingen waar je je wel bewust van bent, dat je zelf niet weet dat het in je geheugen zit.
Je leest wel eens dat bijvoorbeeld hypnose die feiten weer boven tafel kan brengen. Lang vervlogen gewaande herinneringen.
Maar ook denk ik dat er zoiets vaags als een algemeen, gezamenlijk weten is, iets wat tegen instinct of intuïtie aanleunt. dat kun je ook tot het onbewuste rekenen. Zoals het voorvoelen van gevaar of onheil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je onderbewuste weet wat je wilt leren in dit leven en wat je wilt gaan doen in dit leven. Iets wat je al hebt bepaald voordat je werd geboren. En voor je geboorte heb je ook al afspraken gemaakt over momenten en situaties in het leven die je zou kunnen leren wat je wilt leren.

Voor je bewustzijn is er alleen maar een leven met toevalligheden. Wat je hebt ervaren in het leven kan je misschien zien als een vrolijke ervaring of een enorme pijnlijke ervaring, maar dan houdt het ook op.
Je kan je niks herinneren van je geboorte visie en je zult dan ook absoluut nog niet weten dat je ervaringen hiermee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat een prima artikel hierover in het blad Ode van deze maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lastige van het onbewuste is, dat het onbewust is :-). Dus wat kan je er van weten? Best wel veel.

Ontzettend veel dingen weet je onbewust. Vaak word je het je weer bewust, of schiet het je te binnen, wanneer je je er op concentreert. Meestal noemen we dat geheugen en niet onbewuste.

Het onbewuste lijkt te werken zonder dat je er wat voor doet. Ineens begrijp je iets of zie je een oplossing. Dat overkomt kunstenaars of wetenschappers. Einstein begreep in een enkel ogenblik de hele relativiteitstheorie en had jaren nodig het helemaal uit te leggen. Onbewust wist hij het maar bewust had hij veel tijd nodig.

Soms voel je aan dat je iets moet doen. Hoe je dat weet, is jezelf niet duidelijk maar het voelt belangrijk, het moet gewoon. Beslissen gaat dan vanzelf. Dit gaat meestal over relaties of over jezelf en noemen we intuïtie. Dit onbewuste weet heel veel meer over jezelf dan je weet. Bijvoorbeeld als je ziek wordt en je hebt ineens geen honger meer. Of wanneer je moet uitrusten. Maar ook wat je wilt met je leven en welke contacten eigenlijk niet goed voor je zijn - of juist wel.

Het jammere is dat we niet leren deze intuïtie te ontwikkelen. Als je aan je ouders of leerkracht over je intuïtie vertelt, vragen ze 'hoe weet je dat?' of 'waarom wil je dat?' en dat is nu precies wat je niet weet. Dat voelt stom en je schenkt er dan geen aandacht aan. Je leert dus niet om gebruik te maken van de kennis over jezelf die er wel degelijk is. Dan ga je door wanneer je eigenlijk te moe bent of een situatie niet goed voor je is. We negeren de signalen en blijft die kennis onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nabije toekomst .
Ga maar eens oefenen met het pendelen .
En na verloop van tijd kun je vragen aan de pendel stellen over de nabije toekomst .