Hoe duidelijker praten?

Ik praat best wel onduidelijk en snel, Als ik met iemand praat. Dit vind ik echt zwaar irritant als ik met mensen een gesprek voer, want dan snappen ze bijna altijd niet wat ik zeg, en dan schaam ik me dood.
weten jullie nog tips?
thnx :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe ik ook :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest even nadenken maar ook voor mij is het een neiging die ik toch nog regelmatig moet weerstaan. Maar je kunt echt wel leren om het beter te doen!

Het beste antwoord

Te snel en daardoor onduidelijk praten. Ik ken dat probleem maar al te goed, vooral als ik niet in mijn moerstaal communiceer, en dat overkomt me nog weleens.

De oorzaak is vooral nervositeit maar het veroorzaakt ook nervositeit als je het niet goed doet. De oplossing is echt vooral om jezelf consequent voor te nemen om voor iedere zin die je uitspreekt de tijd te nemen.

Het is een regieprobleem. Jij bepaalt hoe belangrijk het is dat wat je zegt ook echt overkomt op de ander. Daar moet jij in investeren. Haal adem. Neem de tijd. Neem vooral je gesprekspartner serieus door het contact met hem/haar het allerbelangrijkste te vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
Onderschat non-verbale communicatie niet. Kijk naar je gesprekspartner en neem signalen serieus. Benoem ze: "aan je gezicht te zien denk ik dat... klopt dat?", of iets van die strekking. Als je dat soort dingen een beetje onder de knie hebt wordt communiceren met je medemensen zelfs leuk. Geloof me op mijn woord. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mond verder open, en bij jezelf blijven bedenken: Langzamer praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je niet te schamen, maar misschien is het wel een punt om mee aan het werk te gaan. Er zijn vast via de huisarts dingen mogelijk om mee te beginnen. Leren langzamer praten is ook belangrijk, soms kan je zo snel praten dat je over je eigen zinnen of woorden praat. (dan heb ik het even over mijzelf) Er is best iets aan te doen en ook belangrijk, goed articuleren!

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat je over je eigen zinnen of woorden struikelt moest dat zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou via de huisarts een afspraak maken bij een logopediste.Die kunnen je zeer zeker goede tips geven en helpen met je probleem{pje}.

Misschien kun je zonder tussenkomst van huisarts wel een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langzaam praten en de woorden helemaal proberen uit te spreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had/heb hetzelfde probleem, wat bij mij goed helpt is voordat je begint te praten een grote hap lucht nemen, daardoor ga je eerst nadenken voordat je begint te praten, dit helpt heel vaak, daarna word het een kwestie van gewenning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit van mij van vroeger. Ik kletste 3 kwartier in 5 minuten om zo te zeggen. Wat ik gedaan heb is bij iemand die ik vertrouwde te vragen om het mij nogmaals te laten vertellen wat ik nu net gezegd had. Nou dat is heel moeilijk omdat je uit je systeem moet en moet nadenken wat je daarnet zei. Na een poos ga je automatisch langzamer praten om het niet nogmaals te herhalen.