Kan paracemtamol huiduitslag of jeukende bultjes veroorzaken?

Ik heb jeukende bultjes op mijn huid sinds ik meer paracetamol ben gaan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Antwoorden (3)

ja dat kan, In de bijsluiter van paracetamol staat ook als 1 van de bijwerkingen, overgevoeligheid voor paracetamol kan jeukende bultjes en huiduitslag geven.
Ik zou de huisarts vragen wat te doen, misschien kun je een andere pijnstiller krijgen, maar wel even laten checken of het echt van de paracetamol komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je overgevoeligheidsreacties hebt (o.a. jeuk en huiduitslag) voor (acetyl)salicylaten en/of paracetamol.

Toegevoegd na 3 minuten:
Breng ook een vervangende arts of medisch specialist op de hoogte van overgevoeligheid of allergie voor bepaalde medicijnen.

Lees de bijsluiter voor meer informatie over de mogelijke bijwerkingen van dit medicijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als u weet dat u overgevoelig of allergisch bent voor een bepaald medicijn, moet u dat medicijn niet gebruiken. Vergeet echter niet uw arts te vertellen voor welk(e) middel(en) u overgevoelig bent. Zo voorkomt u dat u dat medicijn nogmaals voorgeschreven krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder twee alinea's tekst uit het (door artsen gehanteerde) Farmacotherapeutisch Kompas. Paracetamol kan dus zeker huiduitslag veroorzaken, uitdrukkelijk ook in de vorm van jeukende bulten, bij voorkeur over het hele lichaam verspreid.

Bij therapeutische doses treden weinig bijwerkingen op. Overgevoeligheidsreacties, voornamelijk exantheem, urticaria, koorts, agranulocytose (na langdurig gebruik), trombocytopenie en hemolytische anemie kunnen optreden.

Acute gegeneraliseerde exanthemateuze pustulosis, toxische epidermale necrolyse en geneesmiddel geïnduceerde dermatose zijn in enkele gevallen gemeld.