Hoe kom ik van de jeuk achterop mn tong af?

Ik begin een beetje keelpijn te krijgen, met de bijbehorende jeuk achterin mn keel/tong.
Ik heb al een droge korst brood zonder te kauwen naar binnen laten glijden en mn tandenborstel gebruikt maar niets helpt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Een tongschraper werkt prima. Deze is te koop bij de apotheek, maar ook bij de AH. Drogist zal ze ook wel hebben.

Achterop je tong zijn de smaakzintuigen wat groter. Dit geeft een ruw oppervlak, waaraan bacteriën zich te goed doen aan etensresten. Zo vormt zich plaque op de tong, wat zeker niet helpt bij een beginnende keelpijn.
Met de schraper verwijder je gemakkelijk de witte aanslag. Gorgelen met desinfecterend mondwater doet de rest.
Minder keelpijn en een heerlijk frisse adem.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (4)

Heb je niet een of andere snoepjes in huis waar je op kan zuigen? Bij mij helpen zuurtjes het best; dropjes ook. Probeer anders een lepeltje honing; dat wil ook nog wel eens helpen.
13 jaar geleden
Ouderwets middeltje, maar iedereen heeft het in huis, gorgelen met zout water, maakt schoon en zuivert, anders even naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!! Het helpt idd een beetje.
Maarre, voor een beetje beginnende keelpijn ga ik niet naar de dokter hoor, er is echt wel iets meer voor nodig voor ik een afspraak maak :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!
Zou best een schimmeltje kunnen zijn, zeker als je wit beslag op je tong hebt. Koop een tongschrapertje bij de drogist waarmee je je tong schoon kunt schrapen of gebruik je tandenborstel. Een mondwater of, zoals genoemd, gorgelen met water waarin je een half theelepeltje zout hebt opgelost kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strepsils. Dat werkt bij mij altijd bij beginnende keelpijn, en is ook bij de betere supermarkt te koop. 3 tot 5 strepsils en je bent ervanaf, zonder dat je keelpijn doorzet.