Wat zijn de risico's van carbid schieten?

Omdat carbid makkelijk te krijgen is en het vooral in bepaalde delen van het land een gewoonte is om hiermee tijdens oud en nieuw het jaar in te knallen, vroeg ik me een aantal dingen af:

- Hoe gevaarlijk is het om het te "maken"

- Gebeuren er vaak ongelukken mee?

- Kan je een boete krijgen als je het gebruikt om het af te schieten met oud en nieuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het carbidschieten is niet geheel ongevaarlijk voor de afvuurder, omstanders, ruiten en auto's in de omgeving. Om de knal zo hard mogelijk te maken wordt deksel of bal vaak met een hamer vastgeslagen in de opening. Hieraan zijn twee risico's verbonden. De wrijving van het deksel met de bus kan een vonk veroorzaken, waardoor het ethyn voortijdig ontstoken wordt. Ook geldt dat als het deksel te vast zit in de opening, de bus uit elkaar kan knallen. In Kampen is hierdoor in de jaren negentig van de 20e eeuw zelfs een dodelijk slachtoffer gevallen. Ook brandwonden door de steekvlam komen geregeld voor. De gemeente Kampen hanteert een gedoogbeleid onder bepaalde voorwaarden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De precieze regels wat het schieten betreft kun je hier vinden:
http://www.hofvantwente.nl/wonen-leven/risico-en-rampen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Afschieten mag alleen op oudjaarsdag,net als het andere vuurwerk.
Beslist niet in de bebouwde kom,dat is verboden.
Zorg dat de bus vast ligt,en tijdens de knal niet kan gaan draaien.
En als je een deksel gebruikt,zorg dat daar een goed stuk touw aan zit,ivm het wegschieten van de deksel.
En bij het afsteken ,iedereen achter de bussen,en nooit ervoor.
En gebruik je verstand,bij vuurwerk afsteken hoort geen drank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons doen ze het thuis vaak achter! Met goede begeleiding is het veilig. Maar als je hem aansteekt en de deksel er niet goed op zit, ga dan niet terug erop duwen. Want de deksel of bal kan enorm hard tegen je aankomen. En je kan misschien wel dood beteken.
Goed organiseren. Net als vuurwerk afsteken, niet na aansteken het weer oppakken.
Hoop dat je er wat aan hebt! Je krijgt geen boete, alleen misschien in de stad. Maken is niet heel gevaarlijk, maar wel oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hierbij 'valt en staat' met deskundigheid! Dat het ook wel eens verkeerd gaat bewijzen deze foto's. Trouwens als je ambities hebt om tijdens de jaarwisseling een beetje extra decibellen te produceren, bezoek de site dan eens.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maken is niet heel gevaarlijk: Het carbid wordt nat gemaakt, waarna er dit gebeurt:

Calciumcarbid + water ---> Acetyleengas + Calciumhydroxide

Als je dit gas aansteekt, verbrand het explosief, wat de knal veroorzaakt.

Dit wordt normalitair gedaan in een oude melkbus, waar bv een voetbal in de opening wordt geplaatst. Onderin de bus zit een gaatje waardoor het gas in de bus wordt aangestoken.

Gevaren zijn duidelijk: Als je geen voetbal maar de deksel van de melkbus gebruikt kan 1) Het deksel zeer ver wegschieten (tientallen tot honderden meters) en mensen, dieren, huizen raken. 2) De bus kan ontploffen

Met een voetbal als deksel is het gevaar weliswaar minder, maar alsnog kan je een flinke druk krijgen van een leren knikker die weg geschoten wordt.

Ook kan het gasmengsel exploderen door bv onoplettendheid terwijl je nog bij de bus bezig bent.